شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه لاریجانی به یزدی از سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام «حذف» شد

نامه صادق لاریجانی رییس این مجمع به محمد یزدی، روز چهارشنبه از سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام، حذف شد. لاریجانی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد، این نامه را در پاسخ به سخنان یزدی نوشته بود اما سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون هرگونه توضیحی اقدام به حذف این نامه کرد.

این نامه درحالی از سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد که روز سه‌شنبه خبرگزاری دولتی ایرنا، نوشت: «در اینستاگرام عکس‌نوشت‌هایی از این نامه دست به دست می‌شود و می‌توان این موضوع را یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد توجه افکار عمومی در هفته جاری دانست» و «در گوگل جستجوی این نامه بیشتر از سوی کاربران در شهر قم صورت گرفته است، جایی که جمعیت طلاب و روحانیون بیشتری را در خود جای داده است.»

پیشتر روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، خطاب به محمدیزدی و صادق لاریجانی نوشته بود: «فيلترشكن نصب كنيد و به توییتر و تلگرام فيلتر شده برويد، سايت‌های معاند و فيلترشده را بخوانيد و ببينيد چگونه آبروی نظام برخاسته از آرمان‌های اسلامی یک ملت و امام‌شان را حراج زده‌ايد.»

محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان، هفته گذشته در دیدار با «مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم»، طی سخنانی صادق لاریجانی را به شدت مورد حمله لفظی قرار داده بود.

یزدی درباره صادق لاریجانی گفته بود: «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید به نجف می‌روم. خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودن‌تان هم خیلی موثر نبود؛ چه برسد که نجف بروید.» او همچنین به بازداشت اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه در زمان ریاست صادق لاریجانی بر این قوه به اتهام فساد مالی اشاره کرد و حتی فسادمالی را به طور ضمنی به خود صادق لاریجانی نیز نسبت داد و گفت که «به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند. از کجا آوردی ساختی.»

انتشار این سخنان یزدی، با پاسخ  شدیداللحن صادق لاریجانی مواجه شد. نامه لاریجانی ابتدا در سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد و بازتاب‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

لاریجانی در این نامه‌ که روز یکشنبه ۲۷ مردادماه منتشر کرد، انتقادهای متعددی را متوجه محمد یزدی کرد و علاوه بر رد اظهارات او درباره عملکرد خود در زمان ریاست‌ قوه‌قضاییه، نوشتن نامه به خامنه‌ای درباره بازداشت اکبر طبری را رد کرد، صلاحیت علمی یزدی را هم زیر سوال برد.

او در نامه‌‌اش، سخنان اخیر یزدی را درباره خود «‌موهن» و «‌دروغ» خواند، حمله‌های اخیر را مهندسی شده خواند و یزدی را شخصی توصیف کرد که به راحتی به دیگران بهتان و تهم می‌زند.

لاریجانی درباره ساخت «حوزه علمیه ولیعصر» در قم نیز با اشاره به اینکه این مدرسه وقف پدرش، میرزا هاشم آملی، است و ساخت آن را شخصی تقبل کرده است، خطاب به یزدی نوشت: «با لحنی بی‌ادبانه گفته‌اید «آیا ارث پدرت بود»، می‌گویم نخیر ارث پدرم نبود‌. مگر اینهمه مدارس دیگر در قم و سطح کشور ساخته می‌شود ارث پدرشان است؟ مگر همین ساختمان‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید‌، از ارث پدرتان ساخته شده است.»

لاریجانی در بخشی از این نامه نیز خطاب به یزدی که حوزه علمیه لاریجانی را در قم، «کاخ» خواند، نوشت: شما ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان را از دست مسئولان درآوردید و محل کار خود قرار دادید، اما آن وقت «نفرمودید کاخ ساخته‌اند، بلکه با اشتیاق تمام به آن ساختمان نقل مکان فرمودید.»

بازتاب سخنان مهم یزدی و نامه محمد یزدی، واکنش شماری از مقام‌های حکومتی را به دنبال داشت. ناصر مکارم شیرازی ، گفت: «تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید.» 

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، تاکید کرد که «دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند.مسئولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در دشمنی با دشمنان، یکدل و یکصدا هستند»، اما حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت، به رویدادهای پشت پرده نیز اشاره کرد و گفت: «من اهمیت موضوع پس پرده را نمی‌دانم اما گاهی پس پرده آنقدر مهم است که شاید چاره‌ای جز اینکه علنی گفته شود، نبینند.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه، در شماره دو روز قبل خود به یزدی و لاریجانی، توصیه کرد: «وقتی از سخنرانی تند و بی‌سند» عليه یکدیگر فارغ شديد، «سر بلند كنيد و دنياهای بزرگ تر از خودتان را هم ببينيد. اين بار را ماهواره ببينيد و شبكه‌های مخالف نظام را نگاه كنيد.»

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران خطاب به آن‌ها نوشت «کلیدواژه‌هایی که شما دست دشمن‌مان داده‌اید»، سبب شده است که آن‌ها از «جنگ قدرت در جمهوری اسلامی» سخن بگویند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More