شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه سه نفر از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان به وزارت کشور رسید

با انصراف محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی، از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان در فاصله یک روز تا رای‌گیری سه نفر کناره‌گیری کردند.

در حال حاضر محسن رضایی، ابراهیم رییسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان هستند در رای‌گیری روز جمعه هستند.

محسن مهرعلیزاده، روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور از ادامه حضور در انتخابات انصراف داد. او یک روز قبل از انصراف گفته بود که برای استقرار دولتی کارآمد، پاکدست و دلسوز تا پای جان ایستادگی خواهد کرد.

مهرعلیزاده یک روز بعد از انصراف در بیانیه‌ای گفت: «پس از گذشت نزدیک به سه هفته رقابت نفس گیر و پرحاشیه و ملاحظه و پیش‌بینی رغبت ناکافی مشارکت مردم، احساس می‌کنم نه من و نه دیگر کاندیداها نتوانسته‌ایم فضای مناسب کافی برای برون رفت از شرایط موجود ایجاد کنیم.»

سعید جلیلی نیز روز چهارشنبه ارسال نامه‌ای به وزارت کشور از کاندیداتوری به نفع ابراهیم رییسی انصراف داد. در بیانیه جلیلی عنوان شد که «همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آنچه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، از هم اکنون ابراهیم رییسی را با رای خود در قبول این مسئولیت بزرگ»  حمایت می‌کنند.

سعید جلیلی همچنین تاکید کرد که «تشکیل دولت انقلابی مقدمه به میدان آمدن همه ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی کشور است و نباید حتی یک روز را در مسیر این جهاد فراگیر» از دست داد.

علیرضا زاکانی دیگر کاندیدایی از عبدالناصر همتی از او به عنوان «کاندیدای پوششی» نام‌برده بود نیز با وجود اعلام عمومی انصراف خود در روز سه‌شنبه تا ساعات پایانی روز چهارشنبه به استفاده از زمان‌های تعیین شده برای پخش برنامه‌های تبلیغاتی خود در صدا و سیما استفاده کرد.

وزارت کشور تا شامگاه چهارشنبه دلیل پخش برنامه‌های زاکانی را عدم ارسال «نامه انصراف» به این وزارتخانه اعلام کرد.

 با این حال صبح پنج‌شنبه همزمان با پایان مهلت تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری، وزارت کشور از دریافت نامه انصراف علیرضا زاکانی خبر داد.

از سوی دیگر درحالی که شامگاه چهارشنبه خبر کناره‌گیری سومین کاندیدای جناح اصولگرا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نیز منتشر و سپس تکذیب شد.

این خبر ابتدا کانال تلگرامی شبکه خبر صدا و سیمای ایران اعلام کرد و افزود که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از کاندیداتوری انتخابات انصراف داده است.

رییس ستاد قاضی‌زاده هاشمی اما ساعتی بعد خبر انصراف او از کاندیداتوری را تکذیب کرد و انتشار این خبر در صدا و سیما را «اقدامی مذبوحانه» خواند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شرط انصراف [به نفع ابراهیم رییسی] را گفت‌وگو با نامزدهای هم‌فکر خود عنوان کرد و گفت: «برای چنین تصمیم‌گیری نیاز است نامزدهایی که هم‌فکر هستند با هم به یک تصمیم جدی و اجماع برسند ولی تا الان چنین اتفاقی نیفتاده است.»

این کاندیدای ریاست جمهوری همچنین درباره انتشار خبر انصراف خود از سوی صدا و سیما، گفت که در زمان انتشار این خبر خودش را صدا و سیما حضور داشته است اما کسی درباره صحت و سقم «انصراف» از وی سوالی نپرسیده است.

شورای نگهبان از میان از میان ۵۹۴ نفر که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند فقط هفت نفر را تایید کرد که از میان این هفت نفر اکنون سه نفر انصراف داده‌اند.

علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، مصطفی تاجزاده و مسعود پزشکیان از جمله چهره‌های شاخص طیف‌های مختلف سیاسی بودند که شورای نگهبان صلاحیت آنها را نیز چون بیش از ۵۰۰ نفر دیگر رد کرد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More