شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه روحانی به مردم آمریکا برای رفع تحریم‌ها؛در همه‌گیری خطرناک کرونا، تهران و واشنگتن فاصله چندانی ندارند

حسن روحانی با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم آمریکا، خواهان رفع تحریم‌ها شد و هشدار داد که در شرایط همه‌گیری خطرناک ویروس کرونا، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر، اقداماتی را آغاز کرده‌اند تا با استفاده از شیوع کرونا در ایران به لغو یا تعلیق تحریم‌های آمریکا دست یابند.

روحانی در نامه خود خطاب به مردم آمریکا تاکید کرد که «هر سیاست کوته‌بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با همه‌گیری کرونا در سایر کشورها خواهد داشت.»

او در این نامه خود اشاره‌ای به پیشنهاد دونالد ترامپ در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران برای کمک به ایران برای کنترل این بیماری نکرد. رییس جمهوری آمریکا در پیام خود تاکید کرده بود که آمریکا آماده ارسال کمک و حتی اعزام کارشناسان متخصص به ایران برای کنترل شیوع کرونا است اما این پیشنهاد از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی رد شد.

روحانی در نامه روز جمعه اول فروردین ماه خود خطاب به مردم آمریکا نوشت: «اکنون که مردم ایران، علاوه بر بحران جهانی ناشی از هجوم ویروس کرونا هم شده‌اند، تحت بی‌رحمانه‌ترین تروریسم اقتصادی آمریکا در تاریخ قرار گرفته‌اند.»

رییس جمهوری اسلامی همچنین شته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران را کشته شدن «موثرترین فرد در مبارزه با داعش» توصیف کرد و سیاست‌های ایالات متحده را «اهریمنانه»خواند و نوشت که با وجود شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت آمریکا «همچنان حاضر نیست دست از سیاست اهریمنی فشار حداکثری خود بردارد و با تداوم تحریم به یاری ویروس شتافته است.»

او همچنین خروج آمریکا از برجام را «غیرقانونی» توصیف کرد و نوشت: «آمریکا بعد از خروج از برجام تاکنون بیش از یکصد اقدام تحریمی» علیه علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است که «مشخصا بخش‌های اصلی نظام اقتصادی‌مالی ایران را هدف گرفته و در نتیجه صدها میلیارد دلار خسارت مستقیم به اقتصاد ایران وارد آمده است.

روحانی که خود و دولتش در ایران به پنهان‌کاری در اعلام شیوع ویروس کرونا و مرگ صدها شهروند ایرانی بر اثر این پنهانکاری متهم شده اند، در نامه خود خطاب به مردم آمریکا تاکید کرد که «تحریم‌های دولت آمریکا موجب شده است افراد زیادی از شهروندان عادی ایران سلامتی، کار و درآمد خود را از دست بدهند، و حال افزون بر این همه، تحریم‌ها موجب شده است توان مردم ایران در مبارزه با ویروس نیز کاهش یابد و حتی برخی از هموطنان ما به علت این تحریم‌ها جان خود را از دست بدهند.»

روحانی از مردم آمریکا خواست تا «دولت و نمایندگان خود در کنگره آمریکا را آگاه کنند که دشمنی و فشار و تحریم هیچگاه موفقیتی به همراه نداشته و نخواهد داشت.»

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز  پنج‌شنبه 29 اسفند ماه و  یک روز قبل از انتشار نامه روحانی، موضع‌گیری اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در ایران را رد کرد و گفت: «بیشتر درآمدی که رژیم از فروش نفت و سایر محصولات به دست می‌آورد، صرف تامین مالی میلیاردها دلار برای تروریسم در جنگ‌های خارجی می‌‌‌‌شود.»

هوک گفت: «تصور کنید اگر فقط ۱۰ درصد از ۱۶ میلیارد دلاری که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ صرف کرده، صرف یک نظام درمانی بهتر می‌شد، مردم ایران اکنون وضع بهتری داشتند.»مقام‌های جمهوری اسلامی با شیوع کرونا در ایران، درخواست‌های خود را برای رفع تحریم‌های آمریکا افزایش داده‌اند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More