شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه حمایت ۱۴ چهره و کنشگر زن مقیم خارج به «زنان امضاء‌کننده بیانیه استعفای خامنه‌ای»

چهارده تن از چهره‌ها و کنشگران زن مقیم خارج از ایران با امضا و انتشار نامه‌ای ضمن حمایت از «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی»، خطاب به نویسندگان این بیانیه نوشتند که «ما در مبارزه‌مان علیه تبعیض جنسیتی نظام زن‌ستیز و سرکوبگر جمهوری اسلامی با هم هستیم و کنار هم ایستاده‌ایم.»

نازنین افشین‌جم، رویا برومند، لادن برومند، نازنین بنیادی، اعظم بهرامی، رویا حکاکیان، نعیمه دوستدار، مسیح علی‌نژاد، ناهید فرهاد، مهرانگیز کار، شیما کلباسی، مریم معمارصادقی، آذر نفیسی، لیلی نیکونظر در نامه خود،  نویسندگان«بیانیه چهارده کنشگر زن» در ایران را «خواهران خوب ما، فعالان زن داخل کشور» نامیده و تاکید کردند که «ما، چهارده هموطن شما در خارج از کشور، از خلال نامه‌ی دلیرانه‌تان، صدای دغدغه‌مندتان را شنیدیم. می‌دانیم در امنیتی‌ترین و پرخفقان‌ترین برهه‌ از دوران معاصر، تنها باوری عظیم می‌تواند اینگونه بی‌پروا، علیه حکومت زن‌ستیز جمهوری اسلامی و تبعیض جنسیتی سراسر ظالمانه‌اش بشورد.»

آن‌ها با بیان اینکه «ما در مبارزه‌مان علیه تبعیض جنسیتی نظام زن‌ستیز و سرکوبگر جمهوری اسلامی با هم هستیم و کنار هم ایستاده‌ایم»، تاکید کردند که «ما زنان ایرانی خارج از کشور، امتداد رنج شما زنان داخل ایران در هجرت و تبعید هستیم» و «می‌دانیم که نظام‌های تمامیت‌خواه، چگونه با جدا کردن اقشار مختلف جامعه و فعالان داخل و خارج، تداوم خود را تضمین می‌کنند.»

امضاء کنندگان این نامه، خطاب به «چهارده کنشگر زن نویسنده بیانیه در خواست استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی»، نوشتند: «همه‌ ما باید تا آن‌جا که می‌توانیم میان بخش‌های مختلف و اقشار گوناگون پل بزنیم» و «برای عبور از نظام فقاهتی و شکست جمهوری اسلامی و برقراری یک حکومت سکولار دموکراتیک، باید گفت‌وگو کنیم تا به فهم مشترک دست یابیم.»

آن‌ها همچنین با اعلام حمایت همه جانبه از کنشگران زن در ایران، تاکید کردند: «بدانید که زنانه حمایت‌تان می‌کنیم. بدانید که کنارتان هستیم. قول می‌دهیم که تمام تجربه کنشگری و توان رسانه‌ای‌مان را بکار بگیریم و از هیچ تلاشی در انعکاس صدای شما فروگذار نخواهیم کرد.»

 

پیشتر در روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه،  چهارده تن از «کنشگران مدنی و فعالان حوزه زنان» در ایران با انتشار بیانیه‌ای، حکومت فعلی مستقر در ایران را « نظام ضد زن» خواندند و با اشاره به اینکه «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده، اعلام کردند که در مبارزه‌ای با تکیه به شیوه‌های مدنی و بدون خشونت «علیه این نظام ضد زن به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی» هستند که «در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود».

در این بیانیه که با عنوان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» منتشر شد، خطاب به «هموطنان شریف، آزاده و همدرد» تاکید شده است: «ما ۱۴ تن از کنشگران مدنی و فعالین حوزه حقوق زنان مصمم هستیم با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت، مبارزه خود را همچون پیش‌قراولان آزادی وطن با گفتن "نه به جمهوری اسلامی" تا رسیدن به خواسته‌های کامل خود ادامه دهیم.»

نویسندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلام»، تاکید کردند: «با اعتقاد به تساوی حقوق زن و مرد در تمامی عرصه‌ها مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، خواستار حکومتی سکولار دموکرات با حفظ تمامیت ارضی ایران عزیز هستیم که بتواند تضمین کننده حقوق زنان جامعه باشد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More