شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی برای تشکیل کمیته امداد ملی به منظور کمک‌رسانی در بحران کرونا

جمعی از فعالان مدنی و سیاسی با انتشار نامه‌ای از تلاش برای تشکیل «کمیته امداد ملی» با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان نظام پزشکی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی و با هدف کمک‌رسانی به دور از فساد حکومتی به آسیب دیدگان شیوع کرونا خبر دادند.

این گروه از فعالان مدنی و سیاسی در نامه خود تاکید کردند هدف از تشکیل «کمیته امداد ملی» جمع‌آوری و رساندن کمک‌های مردمی و جهانی به بیماران،کادر درمانی،زندانیان،زنان بی‌سرپرست،کارگران بیکار و آسیب‌دیدگان از کرونا در ایران براساس اعتماد جهانی و ملی و جلوگیری از نفوذ فساد حکومتی است.

محمدحسین آقاسی، حمید آصفی، شهلا انتصاری، گیتی پورفاضل، عیسی خان حاتمی، مهدی خزعلی، حشمت طبرزدی، کورش زعیم، اسماعیل مفتی‌زاده و داود هرمیداس باوند از امضاکنندگان نامه برای تشکیل «کمیته امداد ملی» هستند. قریب به اتفاق امضاکنندگان این نامه فعالان مدنی و سیاسی هستند که بارها در جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده‌اند.

آنها در نامه خود خطاب به سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های حقوق بشری نوشتند: «ما امضاء کنندگان زیر، به عنوان گروهی از فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری در ایران، درخواست کمک‌های فوری و اضطراری برای جلوگیری از پیشرفت روز افزون ویروس کرونا در میهن خود را داریم که به باور ما تا مدت زیادی ادامه خواهد داشت.»

نویسندگان این نامه با اشاره به اینکه «به دلیل کمبودهای مزمن امکانات بیمارستانی، ابزار و داروهای پزشکی و بهداشتی و کادر درمان، شمار زیادی از مردم ایران روزانه دچار این بیماری می‌شوند»ف تاکید کردند که «سوء مدیریت، ناکارآمدی و فساد ساختاری در جمهوری اسلامی باعث گسترش سریع ویروس کوید-۱۹ در کشور شده و ایران را به یکی از مراکز بیماری در جهان تبدیل کرده است.»

این گروه از فعالان مدنی و سیاسی با بیان اینکه «در چنین شرایطی بسیاری از ایرانیان مسئولانه، داوطلبانه و خیرخواهانه به کمک کادر درمان و مدافعان سلامت می‌شتابند و دریافت و نظارت بر توزیع کمک‌ها را هم بر عهده می‌گیرند»، از کلیه ایرانیان داخل و خارج از کشور که داوطلب کمک به رفع این فاجعه ملی و عواقب آن هستند، درخواست کمک کردند.

آنها برای رساندن به موقع کمک‌ها و متناسب با اولویت‌ها از نمایندگان پزشکان، پرستاران، کادر درمان، سازمان‌های مردم نهاد مستقل، نیکوکاران، نمایندگان سازمانهای مردم نهاد صنفی و نیز مددکاران اجتماعی که تجربه و صلاحیت علمی کار تیمی را داشته‌اند، خواستند که به کمیته امداد ملی بپیوندند.

امضاکنندگان این نامه اعلام کردند که در تلاشند تا با سازماندهی و برنامه‌ریزی منسجم «یک کمیته امداد ملی منتخب با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد نظیر سازمان نظام پزشکی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی تشکیل دهند که بتواند «اعتماد جهانی و ملی» را کسب کرده و  «جلوی نفوذ فساد حکومتی» در جریان جمع‌اوری و توزیع کمک‌های مردمی و جهانی را بگیرد.

این گروه از فعالان مدنی و سیاسی در نامه خود از سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان و حقوق بشری و همچنین از ایرانیان داخل و خارج از کشور درخواست کمک‌های فوری کردند.

یک هفته قبل، با وجود درخواست رسمی سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه از سازمان پزشکان بدون‌مرز وقتی تیمی از سوی این سازمان با موافقت وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای راه اندازی چند بیمارستان صحرایی از جمله بیمارستان صحرایی مراقبت‌های ویژه در اصفهان به ایران رفتند ناگهان با مخالفت شدید و حملات متعدد برخی از نمایندگان و نزدیکان علی خامنه‌ای مواجه شده و پس از دو روز از ایران اخراج شدند.

هنوز مشخص نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود بحران شیوع کرونا در ایران اجازه فعالیت به کمیته امداد ملی را خواهند داد یا چون موارد مشابه و مکرر در طول استقرار این حکومت برخوردهای امنیتی و قضایی با امضاکنندگان نامه تاسیس کمیته امداد ملی را در پیش خواهند گرفت.

در تمام سال‌های پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران با فعالیت‌های مردمی و مستقل از حکومت برای امدادرسانی حتی در بحران‌هایی چون زلزله به ویژه با تشکیل گروه‌های مردمی در ایران مخالف شده و در موارد متعددی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به بازداشت و زندانی کردن فعالان این تشکل‌های مردمی اقدام کرده‌ا‌ند.

از جمله این موارد فراخوان کانون نویسندگان ایران در جریان زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ برای امدادرسانی و کمک به بازسازی در مناطق زلزله شده است که شماری از اعضای این کانون از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.در جریان زلزله سال ۱۳۸۲ در بم و بازسازی این شهر نیز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی اقدامات مشابهی انجام دادند.

در زلزله سال ۱۳۹۱ در اهر و ورزقان نیز نیروهای امنیتی اقدام به در اختیار گرفتن کمپ کمک‌های مردمی شدند که برای کمک به زلزله‌زدگان راه‌اندارزی شده بود و اقدام به بازداشت گروهی امدادگران داوطلب ی شدند که اغلب دانشجو یا از فعالان مدنی بودند. تعدادی از بازداشت‌شدگان با اتهامات گوناگون و احکام سنگین مواجه شده و سال‌ها زندانی شدند.

برخوردهای امنیتی با داوطلبان مردمی از سوی جمهوری اسلامی در جریان زلزله سال ۹۷ کرمانشاه و سیل بهار سال ۹۸ نیز تکرار شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید دارند که هرگونه کمک مردمی در بحران‌ها از جمله اکنون در بحران شیوع کرونا در ایران باید از طریق دستگاه‌های حکومتی از جمله بنیادها و نهادهای نظامی تحت نظر علی خامنه‌ای اتجام شود، بنیادهایی که با فاش شدن فعالیت‌های اقتصادی، ثروت‌های نجومی و بخشی از ابعاد فساد در آنها، اکنون اعتماد عمومی به آنها به پایین‌ترین میزان در چهار دهه گذشته رسیده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More