شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه بیش از ۳۰۰ متخصص ایرانی-‌آمریکایی به بایدن: بر حقوق‌بشر در ایران تمرکز کنید

بیش از ۳۰۰ متخصص ایرانی-آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن،‌ رییس‌جمهور آمریکا، از او خواستند دفاع از دموکراسی و حقوق بشر را محور سیاستش در قبال ایران قرار دهد و از اراده مردم این کشور برای استقرار جمهوری سکولار غیرهسته‌ای حمایت کند.

این نامه روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه و همزمان با ادامه مذاکرات وین با میانجی‌گری اروپا میان نمایندگان جمهوری اسلامی و آمریکا برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها منتشر شده است. 

متخصصان امضاکننده نامه اشاره کرده‌اند که هیچ لغو تحریم یا امتیازی نباید برای حکومت ایران در نظر گرفته شود، مگر اینکه جمهوری اسلامی «به صورتی قابل راستی‌آزمایی به نقض حقوق بشر در ایران، تروریسم در خارج کشور و حمایت مخربانه از متحدانش» در منطقه خاتمه دهد.

آن‌ها هشدار داده‌اند که حقوق بشر و دموکراسی باید جزیی ماندگار و مرکزی در سیاست آمریکا نسبت به ایران باشد و گفته‌اند باید از اشتباهات چهار دهه گذشته از جمله این «افسانه» که جناحی میانه‌رو در جمهوری اسلامی وجود دارد که می‌تواند قدرت بگیرد، پرهیز شود.

امضاکنندگان این نامه شامل محققان، اساتید دانشگاه، فیزیکدانان، بنیانگذاران و مدیران صنعتی و همچنین کارشناسان هستند.

در بخشی دیگر از نامه به سابقه «هولناک» حقوق بشری جمهوری اسلامی و سرکوب مخالفان توسط آن اشاره شده و امضاکنندگان بر ضرورت «اقدام فوری و قاطعانه» در پشتیبانی از اراده مردم ایران برای استقرار «جمهوری دموکراتیک،‌ سکولار غیرهسته‌ای» تاکید کرده‌اند.

پروفسور کاظم کازرونیان، از تهیه‌کنندگان این نامه و هماهنگ‌کننده کمیته موقت متخصصان ایرانی در زمینه سیاست ایران، می‌گوید: «بسیاری از امضاکنندگان نامه هدف توطئه تروریستی رژیم ایران بودند که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک پاریس صورت گرفت و در ارتباط با آن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی، بازداشت و در دادگاه بلژیک در ماه فوریه سال جاری میلادی به ۲۰ سال زندان محکوم شد.»

ژیلا عندلیب، مدیر اجرایی و دیگر امضاکننده، هم اشاره می‌کند که این نامه بازتاب دیدگاه بسیاری از ایرانی-آمریکایی‌هایی است که با خانواده‌های خود در ایران ارتباط دارند و بسیاری از آن‌ها قربانیان سرکوب‌هایی از جمله «قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی» در دهه ۱۳۶۰ بوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More