شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نازنین زاغری:‌ کشورم مرا به ازای مبلغی هنگفت به حراج گذاشت

 

نازنین زاغری رتکلیف،‌ شهروند ایرانی بریتانیایی زندانی در بازداشتگاه اوین، با نوشتن نامه‌ای به سخنان وزیر امور خارجه ایران درباره پیشنهاد تبادل این زندانی با بریتانیا واکنش نشان داد و آن را «حراج» خود خواند.

زاغری که سومین سال زندان خود را پشت سر می‌گذارد روز چهارشنبه دهم مهرماه در نامه خود نوشته است: «کشور من هفته گذشته مرا در ازای مبلغ هنگفتی که مطالبات سیاسی خودش است به حراج گذاشت.»

او ضمن انتقاد از سیاست و رفتارهای جمهوری اسلامی در همین زمینه اضافه کرده که «کشور من سنگ مادران سوری و یمنی و فلسطینی را به سینه می‌زند، اما به رغم دوری مادری از فرزندش در خاک سرزمین خود چشم می‌بندد.»

این زندانی دوتابعیتی همچنین سختگیری‌های اعمال شده در زندان و محدودیت‌ها در زمینه ملاقات با دخترش را «بدترین عذاب»‌ برای خود به عنوان یک مادر خواند.

به گزارش روزنامه گاردین، سه‌شنبه دوم مهرماه،‌ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از موضوع پیشنهاد آزادی این شهروند دو تابعیتی در ازای پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند از سوی بریتانیا سخن گفته بود. این بدهی بریتانیا به ایران مربوط به پرونده خرید تانک‌های چیفتن پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ است.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت که در ازای پرداخت این بدهی، او آماده بود در دادگاه برای آزادی نازنین زاغری استدلال کند. 

وزارت خارجه بریتانیا این اقدام را «باج‌خواهی»‌ خوانده و گفته بود «ما هرگز هیچ‌ پیشنهادی را مبنی بر پرداخت پول به ایران در ازای آزادی شهروندان بریتانیایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند نپذیرفته و نمی‌پذیریم.»

زاغری در بخش دیگری از نامه‌اش با اشاره به موضوع آزادی نگار قدس کنی از زندان آمریکا نوشته است:‌ «اما بین من و نگار تفاوت بزرگیست. قاضی دادگاه (آمریکا) به دلیل شرایطش و دوری از فرزندش حکم به پایان حبس می‌دهد. حبس او برابر با آزادی اوست. من و نگار هموطنیم. او در کشوری غریب محکوم شده و من در وطنم.»

اشاره زاغری به پرونده زن ایرانی ۴۰ ساله‌ای است که پیشتر در دادگاه آمریکا به سرقت فناوری از آن کشور و انتقال آن به ایران بر خلاف تحریم‌های بین‌المللی اعتراف کرده و به زندان محکوم شده بود. رسانه‌‌ها هفته گذشته از آزادی او خبر دادند.

جمهوری اسلامی شهروندان دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد. در حال حاضر، به غیر از زاغری،‌ تعداد دیگری از شهروندان دوتابعیتی نیز در زندان‌های ایران در بازداشت هستند.

زاغری برای دیدار خانواده به ایران رفته بود که در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی بازداشت شد. 

همسرش ریچارد رتکلیف درباره موضوع تبادل او گفته بود: «بیش از سه سال و نیم از بازداشت نازنین می‌گذرد و ما پیام‌های خصوصی زیادی از مقام ایرانی دریافت کردیم که زندانی شدن نازنین را به بدهی تسلیحاتی قدیمی مرتبط می‌کرد. بنابراین خوشحالم که ظریف (در این‌باره) رک بود.»

او قبلا درباره وضعیت سلامت روانی همسرش تحت شرایط سخت زندان ابراز نگرانی و ترس کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More