شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ناآرامی سراوان؛ سپاه پاسداران از حمله «مسلحانه» به خودروی حامل نیروهایش خبر داد

 در حالی که سراوان از هفته گذشته با کشتار سوخت‌بران بلوچ در مناطق مرزی توسط ماموران حکومت ایران دچار ناآرامی شد، رسانه‌های دولتی اکنون از حمله «مسلحانه» به یک خودروی متعلق به سپاه پاسداران خبر می‌دهند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه گزارش داد یک خودروی حامل «نیروهای یگان مهندسی» سپاه پاسداران در شهرستان سراوان هدف حمله «مسلحانه» قرار گرفته است.

جزییات بیشتری از تلفات و کشته‌های احتمالی این حادثه منتشر نشده است.

طی روزهای گذشته و در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات شهرهای سیستان و بلوچستان کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی از انتقال خودروها و نیروهای نظامی به این منطقه منتشر کرده بودند.

رسانه‌های حکومت ایران در حالی اکنون این حمله به خودروی سپاه پاسداران را به گروه جیش‌العدل نسبت می‌دهند که پیش از این نیز مقام‌های استانداری اعتراضات خانواده‌های سوخت‌بران بلوچ کشته‌شده را هم به تحریک این گروه عنوان کرده بودند.

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری، در این زمینه گفته بود گروه جیش‌العدل و برخی «سودجویان» با اخلال در طرح «رزاق» تنش‌ها و درگیری‌های سراوان را ایجاد کردند. 

«رزاق» عنوان طرحی است که به گفته مقام‌های محلی سیستان و بلوچستان با توافق میان سپاه پاسداران با استانداری و برخی نهادهای دیگر به اجرا در آمده و هدف آن از سوی استانداری «تبدیل قاچاق سوخت به تجارت قانونی» عنوان شده است.

استانداری علاوه بر این اعتراضات اخیر را به «گروه‌های ضدانقلاب» نسبت داده بود.

هفته گذشته ماموران مرزبانی حکومت ایران ده‌ها سوخت‌بر بلوچ را در منطقه صفر مرزی سراوان هدف تیراندازی‌های خود قرار دادند که دست‌کم ۱۰ نفر کشته و پنج نفر مجروح و بستری شدند. استانداری سیستان و بلوچستان این تیراندازی را به ماموران کشور پاکستان نسبت داد.

در پی این حادثه، اهالی منطقه و خانواده قربانیان تیراندازی در جریان تجمعی اعتراضی وارد ساختمان فرمانداری سراوان شدند و برخی از تجهیزات آن را آتش زدند. 

این اعتراضات در شهرهای دیگر استان نیز گسترش یافت و همزمان با گزارش‌هایی درباره کاهش سرعت و دسترسی به اینترنت، فضای شماری از شهرها با حضور ماموران انتظامی امنیتی شد که اعتصاب و تعطیلی بازار و همچنین تجمع در نقاط مختلف را در پی داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More