شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مینو محرز وضعیت کرونا را بدتر از اسفند و فروردین خواند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت کرونا در سراسر ایران را بدتر از اسفند و فروردین‌‌ماه گذشته اعلام کرد. هم‌زمان به گفته مقام‌های مسئول وضعیت کرونا در اصفهان وارد مرحله «بحرانی و فوق حاد» شده است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت کرونا در ایران را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت که «به اوج موج سوم کرونا در کشور رسیده‌ایم، میزان بیمار بسیار زیاده شده و بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است».

هم‌زمان آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت که در بیست‌وچهار ساعت  منتهی به جمعه چهارم مهر ۴۵ بیمار بر اثر کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اصفهان جان ‌باختند. او افزود ۲۵ نفر از این افراد مشکوک به کرونا بودند و فوت ۲۰ نفر از آنان به دلیل کووید -۱۹ قطعی اعلام شده است.

شمار مرگ روزانه بر اثر کرونا در اصفهان از چند هفته قبل بسیار بالاست تا آنجا که بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید دارد که «وضعیت پیچیده‌ای در این استان حاکم‌ شده و اگر نتوانیم با ابزارهایی که داریم بیماری را مهار کنیم همه گروه‌ها آسیب جدی خواهند دید و تعویق خدمت‌رسانی به بیماران قطعا مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد».

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شمار بیماران روزانه به بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است و در مطب‌ها و کلینیک‌ها هم بیش از ۹۰ درصد بیماران علائم کرونا دارند. او گفته است که همه بیماران  را تست نمی‌کنیم چون سبب تولید بیمار بستری شده و منجرمی‌شود تصمیمات سخت و پرتنش بگیریم.

مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفتند که ظرفیت بیمارستان‌های استان اصفهان، چه در خود شهر اصفهان و دیگر شهرهای این استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا پر شده است و از روز شنبه پنجم مهرماه تمام جراحی‌های اورژانس در این استان متوقف شده و بیمارستان‌ها به پذیرش بیماران کرونا می‌پردازند.

 معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت که حتی بیمارستان سوانح سوختگی استان اصفهان که تنها مرکز خدمات به بیماران سوختگی در مرکز ایران است به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص می‌یابد.

در استان فارس نیز روح‌الله حسینی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز جمعه خبر داد که هم‌اکنون ۶۸۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان فارس بستری شده‌اند که از این تعداد ۸۵ بیمار به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود که در بیست‌وچهار ساعت گذشته شش بیمار مبتلا به کرونا جان ‌باختند و آمار رسمی شمار جان‌باختگان کرونا در استان فارس از ۹۶۲ نفر گذشته است.

شمار جان‌باختگان کرونا اکنون در بسیاری از شهرهای کم‌جمعیت نیز به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است، شهر بهبهان در استان خوزستان که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۲ هزار نفر اعلام شده، از جمله این شهرهاست.

قدرت‌الله شاکری‌نژاد، رییس دانشکده علوم پزشکی بهبهان، روز جمعه چهارم مهرماه اعلام کرد که با تداوم وضعیت قرمز و افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا تاکنون ۱۱۷ نفر [یک صد و هفده نفر] در بهبهان بر اثر کرونا جان‌ باخته‌اند. او گفت که این وضعیت فشار بسیار زیادی بر کادر درمان بهبهان وارد کرده و نیازمند یاری و همدلی بیشتر دستگاه‌ها هستیم.

 

ابتلای ۲۸۰ دانشجوی پزشکی به کرونا

رحمان خدابنده‌لو، مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اعلام کرد که آزمایش کرونای ۲۸۰ نفر از دانشجویان انترن و کارورز که در طول تابستان در خوابگاه‌ها حضور داشتند مثبت شده است.

او گفت که این دانشجویان تا زمانی که آزمایش کرونای آنها منفی شود در قرنطینه نگهداری می‌شوند.

هم‌زمان محمدعلی احمدزاده، سرپرست اداره آموزش و پرورش خرمشهر از ابتلای شماری از دانش‌آموزان و مدیران مدارس به کرونا خبر داد و گفت که براساس گزارش شبکه بهداشت خرمشهر شش دانش‌آموز و ۱۵ مدیر مدرسه این شهرستان به کرونا مبتلا شدند.

سرپرست اداره آموزش و پرورش خرمشهر با اشاره به جان‌باختن «یاور مرادی» معلم خرمشهری بر اثر ابتلا به کرونا، گفت که به‌منظور جلوگیری از ابتلا و سرایت بیماری به دیگر معلمان و مدیران به آنها برای حضور در مدارس خرمشهر اختیار تام داده شده است.

احمدزاده افزود که با توجه به اعلام وضعیت قرمز از سوی ستاد مبارزه با کرونا، مدارس خرمشهر فقط برای کار اداری باز هستند و به دانش‌آموزان غیرحضوری آموزش ارائه می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More