شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میلیون‌ها بشکه نفت ایران در بنادر چین انباشته شده است

 

چندین نفتکش، با تخلیه میلیون‌ها بشکه نفت ایران در مخازن بنادر چین، ذخیره مهمی از نفت خام را در دروازه بزرگترین خریدار نفت جهان ایجاد کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، دو ماه و نیم پس از لغو معافیت‌ خرید نفت ایران از سوی کاخ سفید، نفت ایران همچنان به سوی چند بندر چین فرستاده و در انبارهای گمرک این بنادر ذخیره می‌شود.

این نفت صادر شده از ایران، خارج از قوانین محلی ذخیره می‌شود و اطلاعات آن جزو اطلاعات واردات نفت چین قرار نمی‌گیرد و به این ترتیب تحریم‌ها علیه ایران را نقض نمی‌کند.

هرچند که این مقدار از نفت وارد روند واردات نفت چین نشده، اما حضور آن تاثیر مهمی بر بازار خواهد داشت.

در حالی که کشورهای عضو اوپک و کشورهای متحد این سازمان تصمیم کاهش سقف تولید خود را تمدید کرده‌اند، ذخیره نفت ایران می‌تواند موجب کاهش قیمت جهانی نفت شود، زیرا در نزدیک‌ترین مکان به پالایشگاه‌های چین قرار داده شده و این پالایشگاه‌ها هر زمان می‌توانند درباره استفاده از این نفت تصمیم بگیرند.

همچنین ایران به این شیوه می‌تواند به ارسال نفت خود به خریداران بالقوه‌اش ادامه دهد.

راشل یو، تحلیلگر FGE در سنگاپور، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «از چند ماه پیش، نفت ایران در مخازن چین ذخیره می‌شود و این امر با وجود بازرسی دقیق ادامه دارد.»

او درباره دلیل این اقدام ایران به عنوان تولیدکننده نفت گفت: «ذخیره نفت در نزدیکی خریداران اصلی، کاملا به نفع فروشنده است. به ویژه اگر بعدا تحریم‌ها لغو شود.»

بلومبرگ درباره تعداد نفتکش‌هایی که نفت ایران را به چین می‌آورند، نوشت: دست‌کم ۱۰ نفتکش بزرگ و دو نفتکش کوچک متعلق به شرکت ملی نفت ایران در حال حرکت به سوی چین هستند یا در سواحل آن پهلو گرفته‌اند. این نفتکش‌ها ظرفیت حمل بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت را دارند.

در حالی که این حجم از نفت ایران از مرز گمرکی چین عبور نکرده، همچنان تحت مالکیت ایران است و در حال ترانزیت محسوب می‌شود.

همچنین برخی از شرکت‌های نفتی چینی می‌توانند در چارچوب توافق «نفت برابر سرمایه‌گذاری» از این نفت ذخیره شده استفاده کنند. بر اساس این توافق، یک شرکت نفتی چین می‌تواند به جای پرداخت پول نفت، به تامین مالی یک پروژه تولید در ایران کمک کند.

بلومبرگ اضافه کرده هنوز مشخص نیست که چنین توافقی موجب نقض تحریم‌های آمریکاست و به همین دلیل، شرکت‌های چینی ترجیح می‌دهند برای پرهیز از هرگونه کنترل گمرکی، این نفت فعلا در مخازن باقی بماند.

هنوز واشینگتن درباره ذخیره نفت ایران در بنادر چین، موضع‌گیری نکرده است. با این حال از زمان عدم تمدید معافیت‌ها در دوم ماه مه، واشنگتن هنوز به هیچ خریدار نفت در جهان، معافیت جدیدی برای خرید نفت از ایران نداده است.

مایکل می‌دان، رییس برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد گفت: «آمریکا اکنون باید چگونگی نقض تحریم‌ها را مشخص کند.»

او اضافه کرد که هنوز نمی‌دانیم که این اقدام ایران و چین یک تبادل مالی است، یا یک بارگیری و تخلیه محموله از سوی یک شرکت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More