شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میزبانی لندن از یک همایش مرتبط با ایران در سکوت خبری

 

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در صفحه اینستاگرام و حساب توییتری خود از برگزاری همایشی با عنوان «تحولات و چشم‌اندازهای روابط بازرگانی ایران و انگلیس» خبر داده است. هدف از برگزاری این نشست بررسی «راه‌های تقویت روابط ایران و انگلیس به‌ویژه در سایه تحریم‌های آمریکا» عنوان شده است.

به نوشته بعیدی‌نژاد، این همایش همزمان با سفر یک هیات ۲۵ نفره از اتاق بازرگانی ایران به لندن برگزار شده و نزدیک به یکصد نفر درآن حضور داشته‌اند.

این همایش در سکوت خبری و بدون دعوت از رسانه‌ها برگزار شده و براساس سیاست خبری سفارت ایران در لندن، اسامی شرکت‌کنندگان ایرانی در این نشست تا زمان تهیه این خبر اعلام نشده است. از میان شرکت‌کنندگان انگلیسی نیز تنها از لرد لامونت رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، و جک استرا وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا نام برده شده است. عمده سایت‌های خبری داخل ایران مانند خبرگزاری فارس، ایسنا و باشگاه خبرنگاران جوان، خبر این همایش را به نقل از توییت حمید بدیعی‌نژاد منتشر کرده‌اند.

 

 

 

 

پیش از این و از دورانی که محمدجواد ظریف، ریاست مذاکرات هسته‌ای را بر عهده گرفت، لندن، قبل و بعد از امضای برجام، میزبان همایش‌های مختلفی درباره ایران بوده که بیشتر آنها پوشش رسانه‌ای داشته‌اند. از جمله نخستین دور همایش «مجمع ایران و اروپا» در اکتبر ۲۰۱۴ در لندن و در هتلی نزدیک به سفارت آمریکا در مرکز این شهر برگزار شد. هم‌راستا با سیاست خبری وقت وزارت خارجه ایران، برای بازتاب روند رو بهبود رابطه ایران با غرب در آن مقطع، به رسانه‌ها اجازه داده شد تا از این همایش پوشش خبری داشته باشند. میزبان این همایش عده‌ای از فعالان تجاری بودند که برای دعوت مهمانان ایرانی با دولت جمهوری اسلامی همانگی داشتند.

جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا، طی سال‌های گذشته نقش فعالی برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی با غرب به‌ویژه بریتانیا داشته است، به‌طوریکه برخی رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج و داخل ایران، مانند ایسنا، به او عنوان «لابی» ایران داده‌اند.

جک استراو در مهر سال ۱۳۸۲ خورشیدی و در مقام وزیر خارجه بریتانیا به همراه وزرای خارجه آلمان و فرانسه به تهران آمد و با حسن روحانی که در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی، ریاست مذاکرات هسته‌ای را بر عهده داشت، مذاکراتی انجام داد که به تهیه و امضای بیانیه مشهور تهران منتهی شد.

 

سفر جک استراو به تهران در سال ۱۳۸۲ در مقام وزیر خارجه بریتانیا 

 

جک استراو پس از روی کار آمدن دولت روحانی و درحالی که دیگر در مقام وزارت خارجه نبود، چند بار به ایران آمد اما سفر او در آبان ۱۳۹۴ جنجالی شد. به‌طوریکه وزارت خارجه ایران، سفر او را «توریستی و غیررسمی» اعلام کرد اما منابع غیررسمی از مذاکرات او با شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی در ایران گزارش دادند.

 

سفر جک استراو به ایران در آبان ۱۳۹۳ که از سوی وزارت خارجه توریستی نامیده شد

 

جک استراو از جمله شخصیت‌های سیاسی بریتانیایی‌ست که معتقد است دوران انقلابی‌گری در جهموری اسلامی تمام شده و یک حکومت عرفی در ایران امروز حاکم است که می‌توان با آن مذاکره کرد و روابط سیاسی و تجاری را توسعه داد.

همین دیدگاه در گزارش ویژه نشریه اکونومیست بازتاب پیدا کرد، به‌گونه‌ای که جلد این مجله مشهور در آبان ۱۳۹۳ با عنوان «انقلاب تمام شده» تصویری از ایران ارایه داد که به دیدگاه جک استراو و همفکرانش نزدیک بود. این دیدگاه، هم در میان منتقدان جمهوری اسلامی و هم در جهان غرب، مخالفان قابل‌توجهی دارد.  به‌نظر می‌رسد همزمان با وخیم شدن روابط ایران آمریکا ، چهره‌هایی مانند جک استراو برای شناسایی فرصت‌های همکاری با ایران، در اروپا فعالیت تازه‌ای را آغاز کرده‌اند.

 

جلد مجله اکونومیست که در آبان ۱۳۹۳ منتشر شد
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More