شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون: درباره بازداشت عادل‌خواه در تهران از روحانی توضیح خواسته‌ام

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت درباره بازداشت فریبا عادل‌خواه‌، پژوهش‌گر ایرانی-فرانسوی بازداشت شده در تهران از حسن روحانی، همتای ایرانی خود توضیح خواسته اما تا کنون  پاسخی دریافت نکرده است.

رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه ۲۴ تیرماه در جریان یک نشست خبری در بلگراد، پایتخت صربستان، درباره بازداشت عادل‌خواه گفت:« آن چه که اتفاق افتاده عمیقا مایه نگرانی من است. چندین روز است که از این موضوع با خبر شده‌ایم. من این فرصت را داشته که نه تنها نارضایتی خودم را با رییس جمهوری ایران در میان بگذارم؛ بلکه از او خواسته‌ام که توضیحاتی در این باره ارائه شود.»

رییس جمهوری فرانسه در گفته‌های روز دوشنبه خودش اشاره نکرد که چه زمانی درباره بازداشت عادل‌خواه‌ در تهران با رییس جمهوری ایران صحبت کرده است. اما برابر گزارش‌های رسمی، روسای جمهوری ایران و فرانسه روز شنبه ۱۵ تیرماه با یک دیگر تلفنی گفت‌وگو داشته‌اند.

مکرون در ادامه صحبت‌های روز دوشنبه‌ خودش درباره بازداشت این پژوهش‌گر دوتابعتی ایرانی-فرانسوی در تهران گفت:«من منتظر توضیحات هستم؛ با این حال روشن است که فرانسه از شهروندانش دفاع می‌کند.»

وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه درباره بازداشت عادل‌خواه‌ به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفت:«جمهوری اسلامی هنوز به درخواست فرانسه برای دریافت اطلاعات لازم درباره این بازداشت پاسخ مناسبی نداده است.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز یکشنبه در جریان یک نشست خبری در تهران ضمن تایید خبر بازداشت فریبا عادل‌خواه‌ گفت از علت بازداشت و نهاد بازداشت کننده عادل‌خواه بی‌خبر است و اطلاعی ندارد. با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی از منابع نوشته است که عادل‌خواه به اتهام جاسوسی و از سوی نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده است.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس است. او عمدتا در مسائل مربوط به زنان پژوهش کرده است و از او چند کتاب در ایران منتشر شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More