شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موگرینی در بغداد نسبت به «هرگونه ماجراجویی‌ و محاسبه خطرناک» هشدار داد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طی کنفرانس رسانه‌ای مشترک با وزیر خارجه عراق در بغداد نسبت به هرگونه «ماجراجویی‌ و محاسبه خطرناک» در خاورمیانه و عراق هشدار داد و گفت: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های عراق برای کاهش تنش‌های رو به رشد میان ایران و  آمریکا پشتیانی می‌کند زیرا این تنش می‌تواند پیامدهایی خطرناک برای همه طرف‌ها در منطقه داشته باشد.»

موگرینی در کنفرانس رسانه‌ای با محمد علی حکیم وزیر خارجه عراق در بغداد، گفت: «ما در درباره افزایش تنش‌ها پیرامون عراق گفت و گو کردیم و بر پرهیز از افزایش تنش‌ها و هر گونه محاسبه اشتباه» تاکید داریم.

او همچنین با بیان اینکه «اتحادیه اروپا رویکرد خود برای مقابله با شرایط سخت منطقه را به اطلاع عراق رسانده است، گفت: «اکنون اولویت جلوگیری از تشدید تنش و پیشگیری از هرگونه محاسبه اشتباه است که می تواند منجر به پیامدهای خطرناک برای عراق و فراتر از آن شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اتحادیه اروپا حامی سیاست عراق برای داشتن روابط خوب با تمام همسایگان است و گفت که این اتحادیه آماده است تا از «طرح کنفرانس منطقه‌ای عراق» حمایت کند.

محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق، نیز در این کنفرانس رسانه‌ای با تاکید براینکه «در حالی که ما خود در حال جنگ با تروریسم هستیم»، گفت: «منطقه برای جنگ جدید آماده نیست.»

الحکیم همچنین گفت که «عراق نباید صحنه درگیری باشد» و «ما برای حل این بحران باید یا دیگر کشورهای عربی از جمله کویت و عمان» رایزنی کنیم.

موگرینی در سفر به بغداد همچنین با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد. نخست وزیر عراق در این دیدار گفت که اروپا شریک کلیدی بغداد است و «عراق به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و افزایش همکاری در تمامی زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی» با این اتحادیه است.

عادل عبدالمهدی با بیان اینکه «بغداد هزینه زیادی برای پیروزی بر داعش داد»ف گفت که «پیامد این پیروزی برای عراق، منطقه و جهان از جمله اتحادیه اروپا بسیار حائز اهمیت است.»

فدریکو موگرینی نیز در این دیدار تاکید کرد که اتحادیه اروپا از «پیشنهاد عراق برای برگزاری کنفرانسی میان ایران و کشورهای نزدیک به آمریکا در منطقه مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمایت می کند.»

او با بیان اینکه «تجربه اروپا نشان می‌دهد در دشوارترین لحظات بهتر است گفت و گو کنیم، نه اینکه به دنبال یافتن راه‌هایی باشیم که می‌تواند برای همه خطرناک باشد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هدف از سفرش به عراق را حمایت سیاسی، مالی و معنوی اتحادیه اروپا از بغداد و ابراز همبستگی با عراقی‌ها بیان کرد.

موگرینی نیز با بیان اینکه عراق از بهترین شرکای اتحادیه اروپاست، گفت که «بغداد سیاست متوازنی را در پیش گرفته و خواهان ادامه این روند هستیم.»

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بغداد در حالی انجام شده است که طی دو ماه گذشته و با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، چند حمله به شرکت‌های نفتی آمریکایی مستقر در عراق و همچنین حملاتی به منطقه به شدت حفاظ شده بغداد و نزدیکی سفارت آمریکا انجام شده است.

برخی منابع عراقی همزمان با سفر مسئول سیاست خارجی اروپا، از تلاس بغداد برای برگزاری کنفرانسی با حضور ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای منطقه خبر دادند اما جزئیات بیشتر از طرح عراق در این خصوص منتشر نشده است.

نخست وزیر عراق پیشتر هم اعلام کرده بود که برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه هیات‌هایی را به ایران، آمریکا، کشورهای منطقه و اروپا اعزام می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More