شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موضوع نشست پنج‌شنبه شورای حکام احتمالا انبار تورقوزآباد است

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شانزدهم آبان، نشستی درباره موضوعات پادمانی ایران برگزار می‌کند. نشستی که برخی منابع رسانه‌ای موضوع آن را «سایت تورقوزآباد» عنوان کردند، انباری که اولین‌بار نخست‌وزیر اسرائیل یک سال قبل طی سخنرانی خود در سازمان ملل از آن به‌عنوان یک  انبار مخفی هسته‌ای نام برد و پس از آن آژانس با کشف رد اورانیوم، خواهان توضیح فوری ایران شد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ساعاتی پیش اعلام کرد که فردا پنج‌شنبه، شانزدهم آبان، در وین درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه خواهد داد و مدیرکل موقت آژانس گزارشی درباره موضوع پادمان در ایران به اعضای شورای حکام ارائه خواهد کرد.

همزمان روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که موضوع نشست شورای حکام، سایت تورقوزآباد است که طی ماه‌های گذشته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن بازدید کردند و به گفته منابع نزدیک به آژانس رد اورانیوم در آن یافتند.

اولین بار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مهرماه سال۱۳۹۷ طی سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با نشان دادن نقشه‌ و عکس، به محلی در تورقوزآباد کهریزک، در جنوب غربی تهران، اشاره کرد و گفت که ایران یک انبار مخفی مواد و تجهیزات هسته‌ای در این روستا دارد. نتانیاهو همچنین گفت: «اسرائیل درباره وجود این انبار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل، گفتند محل مورد اشاره نتانیاهو در تورقوزآباد فقط یک کارگاه ساده قالی‌شویی است. بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص سخنان نخست وزیر اسرائیل درباره انبار تورقوزآباد، گفت: «این یک شو و نمایش جدید از سوی مقام‌های اسرائیل است که اگر چه ارزش پرداختن ندارد اما آن را شدیدا تکذیب و رد می‌کنیم.»

سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت که «در عصر جدید، جهانیان به این نوع سخنان دروغ، نسنجیده  و بی‌محتوا و شوهای دروغین تنها با صدای بلند خواهند خندید.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز در واکنشی طعنه‌آمیز گفت: «به نظر می‌‌رسد کسی باید نتانیاهو را سرکار گذاشته باشد.»

با این حال خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه پانزدهم فروردین به نقل از سه دیپلمات مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین، خبر داد که محل مورد نظر در تورقوزآباد از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بازرسی قرار گرفته است.

پس از آن، روزنامه وال‌استریت ژورنال، روز دوشنبه یازدهم شهریور به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که ایران از ارائه پاسخ به پرسش‌های مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اتهام‌هایی که سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح کرد، خودداری کرده است. این روزنامه همچنین تاکید کرد که ایران مانع تحقیقات آژانس درباره انبار تجهیزات و مواد رادیواکتیو خود در تهران شده است.

دو دیپلمات که از نزدیک روند بازرسی از انبار تورقوزآباد را دنبال می‌کنند، یک‌شنبه هفدهم شهریور، به خبرگزاری رویترز گفتند: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های مورد آزمایش از انبار تورقوزآباد کهریزک آثاری از اورانیوم یافته‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی منشا این اورانیوم بوده و از ایران در این باره توضیح خواسته است.»

درحالی که ایران روز چهارشنبه گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را به اجرا در آورد، وال استریت ژورنال خبر داد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه نشستی درباره ایران برگزار می‌کنند اما موضوع آن سایت تورقوزآباد است.

لورنس نورمان، خبرنگار وال استریت ژورنال، در صفحه توییتر خود هم نوشت که احتمالا جلسه شورای حکام مربوط به نتایج تحقیقات تورقوزآباد است و نه آخرین اقدام هسته‌ای جمهوری اسلامی.

این نشست شورای حکام آژانس تنها یک روز پس از اقدام جمهوری اسلامی در آغاز گازدهی به زنجیره سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای فردو برگزار می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More