شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موضع مشابه ایران و عربستان سعودی؛ به دنبال جنگ نیستیم

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت که ایران «به دنبال جنگ» نیست  اما از جنگ نمی هراسد و برای آن آماده است.

اظهارات سلامی در واکنش به تنش‌های فزاینده میان تهران و واشنگتن طی هفته‌های اخیر ابراز شده است. 

او که روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت در مراسم تودیع و معارفه محمدرضا نقدی، جانشین جدید فرمانده کل سپاه پاسداران سخن می‌گفت با اشاره به تنش‌ها در منطقه گفت که «‌دشمنان از جنگ می‌ترسند»  و  «شکست دادن دشمنی با این ماهیت آسان است.»

فراخوان پادشاه عربستان سعودی برای نشست اضطراری

در پیامد افزایش تنش‌ها در منطقه‌، ملک  سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از کشورهای عرب و حوزه خلیج فارس دعوت کرده است تا در دو نشست اضطراری در مکه در تاریخ ۳۰ ماه مه به منظور بررسی حملات اخیر به نفتکش‌های سعودی و اماراتی شرکت کنند.

وزارت امور خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «شرایط بحرانی» منطقه موضع متحد کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس را می‌طلبد.

با این وجود حال عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی  در امور خارجه گفت کشورش موافق جنگ در منطقه نیست اما آماده است تا با «قدرت و  عزم جزم» به حملات اخیر به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی پاسخ دهد.

او روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی ضمن تاکید بر اینکه «عربستان سعودی نه جنگ می‌خواهد و نه در پی آن است»، افزود هم‌اکنون «توپ در زمین ایران است».

وزارت امور خارجه‌ عربستان سعودی در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد گفت حمله به شناورها در آب‌های سرزمینی امارات متحده عربی و همچنین حمله «شبه‌نظامیان تروریست حوثی که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند» به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان سعودی «عواقب جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان علاوه بر عرضه و ثبات بازارهای جهانی نفت» دارد.  

دولت عربستان سعودی ایران را متهم کرده که دستور حمله به دو ایستگاه پمپاژ نفت این کشور را صادر کرده است و شورشیان حوثی یمن آن را انجام داده‌اند.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی به فاصله کمی از حمله خرابکارانه به چهار کشتی تجاری شامل دو نفتکش سعودی در بندر فجیره امارات رخ داد.

در مورد حمله به نفتکش‌ها، دولت‌های عربستان سعودی و امارات تاکنون کسی را مقصر ندانسته‌اند اما برخی مقام‌های آمریکایی گفته‌اند «به احتمال زیاد» ایران در حمله به نفتکش‌ها دست داشته است. این حملات با پایان معافیت‌های نفتی به مشتریان اصلی ایران از سوی آمریکا در راستای صفر کردن صادرات نفت این کشور مصادف شد.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا بر سر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تشدید و حتی منجر به گمانه‌زنی‌هایی درباره درگیری نظامی شده است.

جبیر در ادامه اضافه کرد عربستان سعودی تلاش خود را برای پیشگیری از جنگ می‌کند «اما در عین حال تاکید می‌کند در صورتی که انتخاب طرف مقابل جنگ باشد، حکومت پادشاهی با قدرت و عزم کامل پاسخ داده و از خود و منافعش دفاع خواهد کرد».

او افزود در صورت «تداوم حملات ایران» کشورش «دست روی دست نخواهد گذاشت».

به گفته جبیر، «توپ در زمین ایران است و سرنوشت ایران به دست خودش است.»

در همین حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو، مسائل منطقه‌ای را بررسی کردند.

مقام‌های ارشد ایران و آمریکا احتمال هرگونه درگیری نظامی را صراحتا مردود دانسته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More