شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موسوی: عادلخواه متهم به جاسوسی و پژوهشگر استرالیایی متهم به نقض امنیت ملی است 

 

عباس موسوی، سخنگو وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که اتهام فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی «ارتکاب اعمال جاسوسی» و اتهام کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی «نقض امنیت ملی ایران» است.

موسوی، روز یکشنبه هشتم دی، در واکنش به بیانیه اخیر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «بیانیه وزارت خارجه فرانسه در خصوص یک تبعه ایرانی اقدامی مداخله جویانه بوده و درخواست فرانسه را فاقد مبنای حقوقی می‌دانیم، زیرا فرد مورد نظر (خانم عادلخواه) تبعه ایران است و به اتهام «ارتکاب اعمال جاسوسی» بازداشت شده است و وکیل ایشان از جزئیات پرونده اطلاع داشته و پرونده وی توسط قوه قضاییه در دست بررسی است.»

سخنگوی وزارت  خارجه ایران همچنین درباره رولان مارشال، دیگر پژوهشگر فرانسوی که اکنون در زندان جمهوری اسلامی است، گفت که او نیز با اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بازداشت است و «تاکنون چند بار دسترسی کنسولی داشته و وکیل وی از اتهاماتش مطلع بوده و با مقامات قوه قضاییه در ارتباط است.»

روز جمعه ششم دی، وزارت خارجه فرانسه در اعتراض به وضعیت عادلخواه و مارشال، بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس را احضار کرد.

انیس ون در مول، سخنگوی وزارت خارجه  فرانسه، در این باره اعلام کرد که «درخواست فرانسه مبنی بر آزادی فوری هموطنانمان و این که مقام‌های ایرانی باید نسبت به وضعیت آنان شفافیت کامل نشان دهند» به سفیر ایران یادآوری شد.

عادل‌خواه مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خردادماه از سوی سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

امانوئل مکرون، ریاست‌جمهوری فرانسه، حبس شهروند این کشور در ایران را «غیرقابل قبول» خوانده بود.

پژوهشگر استرالیایی حکم قضایی دارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین شامگاه شنبه هفتم دی، درباره انتشار اخبار درباره وضعیت کایلی مور گیلبرت گفت: «جمهوری اسلامی تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود.»

موسوی ادامه داد: «گیلبرت به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و دادگاه صالحه نیز با رعایت تمام قوانین مربوطه حکم مقتضی صادر کرده است.»

این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: «تجربه نشان داده است جمهوری اسلامی ایران تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود و این شهروند استرالیایی مانند هر محکوم دیگری که حکم قضائی دارد، دوره محکومیت خود را با برخورداری از همه حقوق قانونی طی می‌کند.»

روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه، کایلی مور گیلبرت به همراه فریبا عادل‌خواه، با نوشتن نامه‌ای ضمن اشاره به شکنجه‌های روانی و محرومیت از حقوق قانونی، از اعتصاب غذای خود در اعتراض به وضعیتشان خبر دادند.

این دو پژوهشگر در نامه‌ای اعلام کرده‌اند صرفا به دلیل «فعالیت‌های آکادمیک» در ایران زندانی شده‌اند و به نمایندگی از سوی پژوهشگران و دانشگاهیان ایران و خاورمیانه که تنها به دلیل فعالیت‌های پژوهشی ناعادلانه زندانی شده‌اند، دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیاست که در پاییز سال ۱۳۹۷ در ایران بازداشت شد. او که تابعیت دوگانه استرالیایی بریتانیایی دارد، از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره نگرانی دولت استرالیا از وضعیت این پژوهشگر در زندان گفت: «افکار عمومی نحوه برخورد دولت استرالیا با نگار قدس کنی را فراموش نمی‌کند.»

قدس کنی که به اتهام خرید و صادرات کالاهای تحریمی آمریکا به ایران با حکم بازداشت دادستان‌های آمریکایی در استرالیا بازداشت و به آمریکا تحویل داده شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More