شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موسوی: ایران سعی می‌کند پاسخ به آمریکا به جنگ منجر نشود

 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره واکنش این کشور به کشته شدن قاسم سلیمانی گفت: «نظام سعی خواهد کرد پاسخ را جوری تنظیم کند که هم دشمن پشیمان شود هم ملت ایران گرفتار جنگ نشود.»

موسوی، روز یکشنبه ۱۵ دی، در یک نشست خبری در این باره با تاکید بر این که «جنگ بین ایران و آمریکا قابل پیش‌بینی نیست»، اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران دنبال جنگ نیست اما اعلام کرده برای هر شرایطی آمادگی دارد.»

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی از «انتقام سخت» سخن می‌گویند.

با این حال، مسئولان امنیتی و نظامی ایران تاکید کرده‌اند که زمان و مکان این پاسخ ایران مشخص نیست و عجله‌ای نیز برای انجام آن ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی که خواستار خویشتن‌داری ایران شده‌اند، گفت: «آنهایی که با پیشنهاد می‌دهند تنش را افزایش ندهیم باید به آمریکا این توصیه را داشته باشند نه ما.»

او تاکید کرد: « ژست اروپایی‌ها که برای خوشایند آمریکا است را قبول نداریم و ژست می‌دانیم.»

در حالی که کشورهای اروپایی بر مسئولیت ایران و شخص قاسم سلیمانی در اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه تاکید کرده‌اند، موسوی ادامه داد: «اروپا موضع همسویی با ما نداشتند، ‌مواضع فعلی آنها گستاخانه بوده است. سازنده نبوده است. حرفها درباره تروریسم و سپاه پاسداران می‌زنند نوعی فرار به جلو و کتمان واقعیت و فرافکنی آشکار است».

او همچنین درباره دعوت اتحادیه اروپا از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای سفر به بروکسل گفت: «رایزنی در این باره در حال انجام بود که ایشان به بروکسل سفری داشته باشند ولی هیچ چیز نهایی نشده است.»

همچنین در حالی که کشورهای اروپایی نسبت به گام‌های بعدی ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود ابراز نگرانی کرده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره گام پنجم گفت: «تصمیماتی برای برداشتن گام پنجم اتخاذ شده بود ولی با توجه به شرایط کنونی، امشب جلسه مهمی درخصوص گام پنجم برگزار می‌شود که می‌تواند تصمیمات اتخاذ شده را تحت الشعاع قرار می‌دهد.»

او تاکید کرد: «تصمیم امروز خط مشی ایران در خصوص اجرای برجام و گامی که در پیش است را مشخص می‌کند.»

موسوی همچنین بار دیگر با درخواست از آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «آمریکا باید به تعهدات قبلی خود بازگردد اما اتفاق افتاده را باید جداگانه پاسخ بدهند تا در خصوص گام بعدی برای برجام و یا مذاکره ۱+۵ می‌توان تصمیم گیری کرد.»

او امکان گفت‌وگو با آمریکا را نیز رد نکرد و گفت: «بعد از صاف کردن حساب با آمریکا امکان گفت‌و‌گو وجود دارد.»

در حالی که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، آمریکا از طریق سفارت سوییس در تهران پیامی را برای مقام‌های جمهوری اسلامی فرستاد، موسوی این پیام را «پیامی از سوی وزیر خارجه امریکا» اعلام کرد و آن را «خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک» و «بی‌ادبانه» خواند.

او همچنین درباره پاسخ ایران به این پیام گفت: «ما هم بعدازظهر جمعه این نامه را بررسی و پاسخ آن را دادیم و با همان لحن شایسته مقامات آمریکایی در سطح پایین‌تری پاسخ داده شد که فکر نکنند خبری است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More