شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج تازه اعترا‌ض‌های کارگران و بازنشستگان نسبت به مشکلات معیشتی و صنفی در ایران

در سه روز اخیر، دست‌کم ۱۲ تجمع اعتراضی در استان‌های مختلف ایران برگزار شده که در آنها، کارمندان، کارگران، رانندگان، کشاورزان، بازنشستگان و کارگران اخراجی نسبت به عدم تحقق مطالباتشان و همچنین فساد شدید اقتصادی موجود در دستگاه‌های مختلف اعتراض کردند.

کارمندان و کارکنان صداوسیمای جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، مقابل در مسجد بلال در محوطه این سازمان در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. 

تجمع اعتراضی کارمندان صداوسیمای نظام، در اعتراض به فساد و دزدی مدیران و با هدف رفع تبعیض، پرداخت حقوق معوقه و افزایش حقوق کارکنان بر اساس نرخ تورم است. قرار است این تجمع در روزهای دوشنبه هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

همچنین، روز دوشنبه، جمعی از کارگران شرکت هپکو در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت تولید و عملکرد نامطلوب مدیریت فعلی این واحد صنعتی، در محوطه داخلی کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گفته معترضان، با گذشت ۸ ماه از آغاز فعالیت مدیریت کنونی هنوز اقدامی در جهت راه‌اندازی تولید در این کارخانه صورت نگرفته و کارگران نگرانند که با ادامه این روند، امنیت شغلی آنها در معرض خطر قرار بگیرد. به گفته یکی از کارگران، در روزهای گذشته کارگران‌ با تهیه طوماری مشغول جمع‌آوری امضا هستند. در این طومار، کارگران خواستار آغاز فعالیت تولیدی کارخانه بعد از گذشت هشت ماه شده‌اند.

همچنین مدیران ۱۰۰ مهدکودک در تهران به دلیل مشکلات معیشتی ناشی از تعطیلی مهدکودک‌ها با تجمع در مقابل ساختمان استانداری تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت، گفته بود: «در استان تهران نزدیک به۸۵۰ مهدکودک فعال هستند که حدود ۷ هزار نفر از بانوان استان در این صنعت اشتغال دارند و از این تعداد بیش از ۲ هزار نفر از آن‌ها فاقد بیمه تامین اجتماعی بوده و جزء اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند.»

روز یکشنبه نیز کارکنان عوارضی قزوین در محل اداره کل راه و شهرسازی قزوین  برای دومین روز متوالی تجمع کردند. این افراد در پی الکترونیکی شدن عوارضی، کار خود را از دست داده‌اند.

شماری از کارگران ایذه‌ای فاز ۱۴ پارس جنوبی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب افتاده خود یکشنبه ۲۸ اردیبهشت اعتصاب کردند و خواستار پرداخت مطالبات خود شدند.

همزمان در استان کرمان نیز، کارگران معدن کرومیت فاریاب روز یک‌شنبه با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان به عدم پرداخت چند ماه حقوق عقب مانده خود در سال ۹۸ و مشخص نبودن وضعیت قراردادهایشان در سال ۹۹ اعتراض کردند.

کارگران شرکت معدن‌کاری امین‌یار معدن کرومیت فاریاب در جریان این تجمع اعتراضی گفتند که حقوق خود را در ماه‌های فروردین ۹۸، بهمن و اسفند ۹۸ و همچنین فروردین ۹۹ به همراه ما به تفاوت پرداختی ناقص حقوق کارگران این شرکت در سه ماه از سال ۹۸ و عیدی سال ۹۸ را دریافت نکرده‌اند.

همچنین روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت، کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران که در ماه‌های اخیر بازنشسته شده‌اند در اعتراض به عدم پرداخت ۴ درصد حق بیمه‌شان در مشاغل سخت و زیان آور همچنین عدم پرداخت حق «سنوات خدمت» در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع اعتراضی کردند.

روز یکشنبه در خوزستان نیز شماری از کارگران اخراجی تاسیسات برق اداره کل بنادر و دریانوردی «بندر امام خمینی» مقابل فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر تجمع کردند. کارگران نسبت به امضای قرارداد موقت یک‌ماهه، عدم پرداخت حق آب و هوا و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل معترضند.

روز شنبه ۲۷ اردیبهشت، در استان سیستان و بلوچستان کشاورزان زن دلگانی نسبت به قیمت پایین خرید گوجه‌های برداشتی خود معترض‌ شده‌اند. نرخ صد تومان برای هر کیلو گوجه‌های برداشتی مورد اعتراض این کشاورزان قرار گرفته‌ است.

همچنین روز شنبه، گروهی از حواله‌داران خودروهای سنگین سایپا دیزل در اعتراض به دلیل تحویل نشدن کامیون‌های ثبت‌نامی، مقابل این شرکت در جاده مخصوص کرج تجمع کردند. بعضی از این رانندگان سال ۱۳۹۵ در طرح ساماندهی و تعویض خودروهای فرسوده ثبت‌نام کرده بودند و قرار بود سال ۹۶ خودروهایشان تحویل شود.

همزمان روز شنبه ۲۷ اردیبهشت بیش از ۵۰ نفر از کارکنان شهرداری اروندکنار آبادان، در استان خوزستان، در اعتراض به پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق خود مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی با عنوان «بی‌حقوقی، گرسنگی، بیماری، نداری و بی‌اعتباری»، «پول نان نداریم»، «گدا نیستیم، کار داریم ولی حقوق نداریم» در دست داشتند.

در اصفهان نیز، دست‌کم ۵۰۰  نفر از بازنشستگان شرکت ذوب‌آهن، روز شنبه، با تجمع مقابل ساختمان استانداری به محقق نشدن مطالبات خود اعتراض کردند. به گفته مجتبی احمدی، رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان، مهم‌ترین خواسته این بازنشسته‌ها «ارائه خدمات بیمه درمان، بیمه عمر و حوادث از طرف صندوق فولاد» است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More