شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موافقت مجلس ایران با طرح تروریستی اعلام کردن نظامیان آمریکا

نمایندگان مجلس ایران به کلیات طرحی رای دادند که بر مبنای آن «نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و

یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند.»

این طرح که در واکنش به «تروریستی» اعلام شدن سپاه از سوی دولت آمریکا مطرح شده بود، با ۲۰۴ رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب مجلس ایران رسید. با این حال برخی نمایندگان خواهان اقدام‌هایی بیشتر علیه آمریکا شدند.

نوزده فروردین ۱۳۹۷، شورای عالی امنیت ملی ایران با استناد به قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا و نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرده بود.

طرح مجلس ایران در واقع، تشریح جزییات بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران است. قرار است جزییات این طرح هفته آینده بررسی شود.

در این طرح که شامل ۱۲ماده است، ستاد کل نیروهای مسلح ایران مکلف شده که با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، «فهرست و اسامی فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی» هستند را برای تعقیب قضایی اعلام کند.

بیست و دوم مرداد ۱۳۹۶ نیز مجلس ایران قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» را مصوب کرده بود و با تعیین «مجموعه نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا» به عنوان «حامی تروریسم»، خواستار برخورد قضایی با این نیروها شده بود که تاکنون هیچ گزارشی از اجرایی شدن این قانون منتشر نشده است.

در طرح جدید مجلس همچنین ستاد کل نیروهای مسلح به همراه وزارت‌خانه‌های امور خارجه و دفاع موظف شده‌اند که «برای تعطیلی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه» و پایان دادن به «بهره‌مندی نیروهای آمریکایی از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و سایر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه» تلاش کنند.

نویسندگان طرح توضیح نداده‌اند که نیروهای مسلح ایران چگونه باید چنین اقدامات بلندپروازانه‌ای را انجام دهند.

در یک ماده دیگر طرح، تاکید شده که اگر کشورهای دیگر از تصمیم آمریکا یعنی تروریستی اعلام کردن سپاه تبعیت یا حمایت کنند، « مشمول عمل متقابل» ایران قرار می‌گیرند.

نویسندگان طرح تاکید کرده‌اند که هرگونه «محرومیت و محدودیت» علیه سپاه، «اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب و مشمول عمل متقابل می شود.»

در یک ماده مهم دیگر این طرح، کلیه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و موسسات مالی مکلف به همکاری و ارائه خدمات مالی به سپاه شده‌اند و تاکید شده که «چنانچه به استناد تحریم‌های خارجی یا بین‌المللی از همکاری و ارائه خدمات خودداری نمایند، مجرم و مستوجب مجازات تعزیری درجه ۵ قانون مجازات اسلامی می‌گردند.»

این ماده با توجه به حاشیه‌های مربوط به تصویب FATF در ایران، اهمیت دارد. شهریور سال ۱۳۹۵، دو بانک ملت و سپه، به طور رسمی به قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه اعلام کردند که در راستای اجرای برخی تعهدات بین‌المللی، خدمات مالی به این نهاد را متوقف می‌کند. این تصمیم به شدت جنجال برانگیز شد. به نظر می‌رسد نویسندگان طرح برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، این ماده را نوشته‌اند.

برخی نمایندگان مجلس از جمله منتقدان طرح فعلی‌اند و خواهان رویکرد تهاجمی‌تری برای مقابله به مثل با آمریکا هستند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مجلس به خبرگزاری ایرنا گفته است: «ما این طرح را باید بر اساس توان موشکی بالاتر از دو هزار کیلومتر تدوین می کردیم.»

منظور او این است که مجلس ایران طرحی را تصویب کند که سپاه بتواند برد موشکی خودش را به بیش از دو هزار کیلومتر افزایش دهد. او گفته هدفش از این پیشنهاد این است که « بتوانیم آمریکایی‌ها را در کاخ به زعم ما سیاه و به زعم آن‌ها سفید هدف قرار دهیم.»

در همین حال سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم با انتقاد از بندهای فعلی طرح حمایت از سپاه گفت :« اگر این اقدام مقابل با طرح آمریکا است چرا بازرسی کشتی های آمریکایی و هواپیماهای آمریکا در این طرح نیامده است؟»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More