شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، شهردار شدن زاکانی را تکذیب کرد

 

مهدی چمران برای چهارمین دوره و در حالی که نام او در حواشی مربوط به «پرونده املاک نجومی شهرداری» مطرح بود به کرسی ریاست شورای شهر تهران رسید.

روز چهارشنبه ۱۳ مرداد با برگزاری انتخابات هیات‌ رییسه دوره ششم شورای شهر تهران، چمران به عنوان رییس و پرویز سروری به عنوان نایب‌رییس انتخاب شدند.

بعد از آن برخی رسانه‌ها از جمله ایرنا و فارس گزارش دادند شورای شهر تهران با ۱۲ رای علیرضا زاکانی را هم به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری به سود ابراهیم رئیسی انصراف داده بود.

با این حال، چمران در مصاحبه با ایسنا این خبر را تایید نکرد. او افزود روز یکشنبه هفته آینده شهردار مشخص می‌شود.

 

چمران در دوره دوم و سوم و سه سال از دوره چهارم شورای شهر تهران نیز ریاست این شورا را بر عهده داشت. 

در شهریورماه ۱۳۹۵، چمران به همراه محمدباقر قالیباف،‌ شهردار پیشین تهران و رییس فعلی مجلس، متهم شدند که املاک شهرداری را با تخفیف بالا به بعضی از مدیران شهری و سایر مقام‌های دولتی و نظامی داده‌اند. 

این پرونده که به عنوان پرونده «املاک نجومی» گزارش شد، حواشی فراوانی داشت.

نام چمران به پرونده مربوط به «هلدینگ یاس» که یکی از بزرگ‌ترین فسادهای رخ داده در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی شده، گره خورده است. 

هلدینگ یاس، از زیرمجموعه‌های اقتصادی بنیاد تعاون سپاه پاسداران بود که بهمن سال ۱۳۹۶ پس از افشای پرونده‌های فساد متعدد منحل شد. 

محمدجواد حق‌شناس، عضو دوره پنجم شورای شهر، با اشاره به مطرح بودن نام عیسی شریفی، معاون وقت قالیباف در پرونده فساد هلدینگ یاس، گفته بود در دوران قالیباف در سال ۸۴ تا ۹۶، شهرداری تهران دچار «باتلاق فساد»، «کلاف سردرگم» و «فساد سیستماتیک» بود. 

همچنین محمود میرلوحی، عضو دیگر دوره پنجم شورای شهر تهران، گفته بود که در پرونده فساد هلدینگ یاس، قائم مقام قالیباف متهم اصلی و ردیف اول پرونده است. 

پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران، در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در اتاقی در کلاب‌هاوس درباره پرونده شریفی گفته بود: «یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های موجود در شهرداری مربوط به رسا تجارت و هلدینگ یاس است.» 

برخی منابع از فساد ۱۳ هزار میلیارد تومانی در این هلدینگ خبر داده بودند. در نهایت در این پرونده که رسیدگی به آن در دادسرای نظامی و به صورت غیرعلنی برگزار شد، محمود سیف به ۳۰ سال حبس و عیسی شریفی به ۲۰ سال جبس محکوم شدند. 

چمران که مجددا به ریاست شورای شهر تهران رسیده، در ۱۹ خردادماه امسال، یعنی دو ماه پیش و پس از محکومیت شریفی در آن پرونده، باز هم از قائم مقام شهردار پیشین دفاع کرد و گفت که اتهامات علیه او صحت ندارد.

چمران به همراه قالیباف از یاشار سلطانی،‌ روزنامه‌نگاری که دست به علنی کردن جزییات پرونده املاک نجومی زده بود،‌ شکایت قضایی کرد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More