شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«مهاجر۴»، پهپاد تصویربردار از ناو آمریکایی بود

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران گزارش دادند تصاویری که این نیرو از «رصد ناو آمریکایی یواس‌اس باکسر» در تنگه هرمز منتشر کرده‌است از سوی « پهپاد مهاجر۴ ثبت و ضبط شده است.»

در این صورت «مهاجر۴» همان پهپادی است که مقام‌های آمریکایی تاکید دارند وقتی اخطارهای ناو یواس‌اس باکسر را نادیده گرفت بدون شلیک موشک و از طریق «انفجار الکترونیک» سرنگون شده است.

انواع پهپادهای مهاجر از جمله مهاجر۴  ساخت «صنایع هوایی قدس» وابسته به «سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع» است. سپاه پاسداران و رسانه‌های نزدیک به آن در ماه‌های گذشته تبلیغات فراوانی برای پهپهادهای این نیرو به ویژه «مهاجر۴» و «مهاجر۶» انجام داده‌اند.

در  گزارش‌های رسمی منتشر شده در ایران تاکید شده که پهپاد مهاجر۴ براساس نتایج حاصل از به کارگیری «مهاجر۳» در این نیروهای نظامی ایران از جمله سپاه پاسداران است، هرچند گزارش‌هایی درباره وجود دارد که این پهپاد مشابه یک مدل موفق از پهپادهای ساخت اوکراین باز طراحی و ساخته شده است.

برخی ویژگی‌های پهپاد مهاجر۴ سبب افزایش کارایی و ارزش عملیاتی آن نسبت به مهاجر۳ شده که منجر به به کارگیری بیشتر آن در یگان‌های مختلف سپاه پاسداران و همچنین ارتش شده است. این پهپاد برای مراقبت هوایی و شناسایی اهداف تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری طراحی شده است و توانایی فیلمبرداری و عکسبردای هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی و ارسال دائم اطلاعات پروازی را دارد.

ابزار مراقبت و شناسایی این پهپاد شامل دوربین جلونگر، دوربین پایین نگر، و دوربین عکسبرداری است.

از مهاجر۴ در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی به منظور عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده‌بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی، هواشناسی، عکسبرداری برای نقشه‌های جغرافیایی استفاده می‌شود.

طول مهاجر۴ حدود ۳/۶۴  متر و دهانه بال آن ۵/۵۰ متر است و همچنین  حداکثر سرعت گشت‌زنی  آن ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. سقف پرواز این پهپاد حداکثر ۱۵ هزار پا، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ متر، و مداومت پروازی آن بین ۵ تا ۷ ساعت است.

بدنه این پهپاد در قیاس با نمونه‌های قبلی تولید شده در صنایع هوایی وزارت دفاع ایران از حالت مدور به مکعبی نزدیک شده و برخلاف مهاجر۲ و ۳ به جای استفاده از بال بالا، در مهاجر۴ از طرح نصب بال در پایین بدنه استفاده شده که مزایایی چون «سطح مقطع راداری کمتر، کاهش سطح هواپیما از روبه رو و کاهش نیروی مقاومت القایی» است. همچنین در مهاجر۴ از بالچه‌های نوک بال استفاده شده که سبب «کاهش مصرف سوخت و افزایش برد پروازی» ‌است.

امکان هدایت مهاجر۴ به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد که در حالت «نیمه خودکار»، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی پهپاد در ایستگاه، آن را متناسب با ماموریت، کنترل و هدایت می‌کند.

در حالت «هدایت تمام خودکار» اما «مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه جی.پی.اس  و ارتفاع سنج  مسیرهای از پیش تعیین شده را طی  می‌کند و البته در حین پرواز نیز «مسیر پرواز مهاجر۴» قابل اصلاح است.

از پهپاد مهاجر۴ غیر از نمونه‌هایی که در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران است، نمونه‌های دیگر برای نیروی زمینی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران ساخته شده‌است. پهپاد مشابه نیروی زمینی ارتش «شاهین» نام دارد و نمونه مورد استفاده در نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز «صادق» نامیده می‌شود.

نمونه‌هایی از مهاجر۴  نیز «مسلح به موشک هوا به هوا» است که با نمونه‌های پهپادهای شناسایی «مهاجر۴» تفاوت‌هایی دارد.

علاوه بر این «پلیس راهور» نیروی انتظامی نیز مدلی از پهپاد «مهاجر۴» را در اختیار دارد و از آن برای کنترل ترافیک و نظارت بر جاده‌ها استفاده می‌کند.

 

مهاجر۶:  پهپاد مسلح به موشک و بمب هدایت شونده

در هفته‌های اخیر علاوه بر پهپاد «مهاجر۴»، برای پهپاد «مهاجر۶» نیز در جریان حمله نیروی زمینی سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران تبلیغات فراوانی انجام شد.

مهاجر۶  ششمین نسل از پهپادهای مهاجر و تولید صنایع هوایی وزارت دفاع ایران است که می‌تواند تا «۴۰ کیلوگرم تسلیحات در زیر بال‌های خود حمل کند» و این قابلیت را دارد که «موشک‌های هدایت‌ لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد بر روی آن نصب شود.»

این پهپاد در عملیات مراقبت و شناسایی نیز با استفاده از «سامانه شناسایی الکترواپتیکی، لیزری، مادون قرمز، سیستم‌های شنود الکترونیکی، مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه اخلالگر، سیستم شناسایی خودکار» شرکت می‌کند.

خط توليد انبوه «پهپاد تاکتيکی مهاجر۶» در بهمن ماه ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد. امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، در مراسم آغاز به کار خط تولید انبوه این پهپاد، گفت: «پهپاد تاکتيکی مهاجر۶  مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم با انواع جست وجوگرهای الکترواپتيکی و انواع سر جنگی» است که  با آن «پهپاد می‌تواند هدف را شناسایی، رهگيری و منهدم کند.»

او همچنین گفت که پهپاد مهاجر۶ «توانمندی انجام ماموريت‌های شناسایی و مراقبت و رزمی با شعاع عملياتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نيروهای مسلح با قابليت اطمينان فوق‌العاده فراهم می‌کند تا بتوانند عمليات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند.»

به گفته وزیر دفاع ایران از توانمندی‌های اين پهپاد «ارسال اطلاعات بهنگام، در روز و شب به مراکز فرماندهی و کنترل و فراهم کردن اشراف گسترده اطلاعاتی بر محيط عمليات» است و «پهپاد مهاجر۶ توانایی فرود و برخاست در باند پروازی کوتاه را دارد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More