شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

منابع آگاه عراقی: روح‌الله زم در بغداد بازداشت و تحویل ایران شده است

منابع آگاه عراقی گفته‌اند روح‌الله زم در عراق بازداشت و به ایران تحویل داده شده است.

این منابع آگاه که نامشان فاش نشده به ایندیپندنت فارسی گفتند زم براساس طرح استرداد مجرمان، در بخش ترانزیت فرودگاه بغداد به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است.

آن‌ها تاکید کردند زم ربوده نشده است. 

سپاه پاسداران روز دوشنبه، ۲۲ مهر ماه، با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت زم خبر داد و اعلام کرد که ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران او را طی یک نقشه «پیچیده و فنی» پس از «هدایت به  داخل کشور» بازداشت کرده‌اند.

با این حال، مهسا رازانی، همسر زم، روز چهارشنبه در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت، همسرش در بغداد ربوده شده و دولت فرانسه اطلاع داشته که او راهی این شهر است.

او ضمن توضیح درباره چگونگی سفر زم به بغداد گفت همسرش را روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه در پاریس دیده و او روز بعد از فرودگاه شارل دوگل این شهر به اردن پرواز کرده و بعد از آن قرار بوده به بغداد برود. 

رازانی گفت پس از رسیدن شوهرش به بغداد از وضع او بی‌خبر بوده و با وجود پیام‌های متعدد خبری از زم دریافت نکرده تا اینکه همسرش ۲۴ ساعت بعد با او تماس گرفته و «با لحن غیرعادی» و در حد یک دقیقه گفته حالش خوب است و نگرانش نباشد.

رازانی در ادامه گفت بعد از این تماس کوتاه دیگر از همسرش خبری نداشته تا روز دوشنبه ۲۲خبر بازداشتش را شنیده و تاکنون نمی‌داند شوهرش کجاست، فقط مطمئن است زم به بغداد رسیده و «ربوده شده است». 

همسر زم تاکید کرد شوهرش او را در جریان مسائل کاری‌اش قرار نمی‌داده، اما درباره این سفر به او گفته «سفری کاری و هماهنگ‌شده» است.

وزارت خارجه فرانسه، در واکنش به بازداشت زم این اقدام را «به شدت» محکوم و اعلام کرده در حال حاضر اطلاعات دقیقی راجع به چگونگی دستگیری او در خارج از خاک فرانسه در دست ندارد.

سخنگوی این وزارتخانه روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگار ایران اینترنشنال اعلام کرد زم ۱۱ اکتبر خاک فرانسه را ترک کرده است. او افزود زم شهروند ایرانی است که دارای پناهندگی و کارت اقامت در فرانسه بوده اما تابعیت فرانسوی ندارد و بر همین اساس آزاد است که به فرانسه وارد و از آن خارج شود.

شیرین نجفی، یکی از ادمین‌های آمدنیوز، که برخی منابع همزمان با اعلام خبر بازداشت زم، خبر بازداشت او را نیز منتشر کرده بودند، در گفت‌گو با ایران اینترنشنال، هرگونه دعوت یا نقش‌آفرینی در سفر زم به عراق را تکذیب کرد و گفت که مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز به دعوت برخی از دوستانش که از اعضای دفتر آیت‌الله سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان در عراق، بودند و برای دیدار با آن‌ها به این کشور رفته بود.

نجفی گفت وقتی زم به او گفته بود می خواهد به عراق برود، شوکه شده و از او خواسته نرود، اما زم تاکید کرده باید برود.

در همین حال، یک مقام مسئول در دفتر آیت‌الله سیستانی به خبرگزاری شفقنا گفت اخبار منتشرشده درباره حضور زم در دفتر سیستانى و دیدار با او «دروغ و بى‌اساس» است. این مقام افزود زم هیچگاه ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته وکسى درخواست ملاقات براى او نکرده و از آمدن یا نیامدنش به عراق اطلاع نداریم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More