شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ملخ‌های مهاجم در حال فتح جنوب ایران؛ زنگ خطر برای بخش کشاورزی به صدا درآمد

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گوید ملخ‌هایی که به شش استان جنوبی ایران حمله کرده‌اند در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۴ سال آینده در منطقه خواهند ماند.

محمدتقی منوچهری با استناد به برآورد زمانی فائو، بر برنامه‌ریزی مناسب برای مبارزه با ملخ‌ها تاکید کرد. ملخ‌هایی که از اوایل بهمن سال گذشته از شبه‌جزیره عربستان وارد  کشور شدند و پس از ورود به استان‌های بوشهر و هرمزگان، در مراتع بخش‌هایی از استان‌های فارس، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان هم جا خوش کرده‌اند.

گفته می‌شود منطقه «درز و سایبان» از توابع بخش مرکزی لارستان بیشتر از سایر مناطق در معرض هجوم ملخ‌های صحرایی قرار داشته تا جایی که برای یافتن راه حلی جدی ستاد بحران تشکیل شده است.

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های کشاورزی طی ۴۰ سال گذشته را بی‌سابقه خوانده است. او به هجوم ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۴۰ اشاره کرد که در پی آن بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب وارد شد.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در حال حاضر، ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطرند و تاکنون تنها در ۳۸ هزار هکتار مبارزه جدی با ملخ‌ها انجام شده است. سازمان حفظ نباتات ایران در انتقاد به بی‌اعتنایی نهادهای مرتبط، نسبت به افزایش ملخ‌های صحرایی و خطر آنها برای امنیت غذایی کشور هشدار داد.

محمدرضا درگاهی دولت را مسئول مبارزه با ملخ‌ها خواند و با اشاره به اعلام وضعیت آماده‌باش در ۶ استان جنوبی کشور بر تامین اعتبار لازم برای مقابله با ملخ‌های مهاجم تاکید کرد.

پیش از آن سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، مشکل اصلی در مبارزه با ملخ‌ها را نبود اعتبارات خوانده و گفته بود «پیشنهاد اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی را به ستاد بحران کشور ارائه کرده‌ایم و با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت شده اما هنوز هیچ اعتباری به سازمان حفظ نباتات برای اجرای عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم داده نشده است.»

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ارزش اقتصادی محصولات در معرض خطر را ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت رقم مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز  است.

سازمان خوار و بار جهانی فائو اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی نسبت به افزایش تعداد ملخ‌ها در دو سوی دریای سرخ  و هجوم احتمالی آنها به سمت شمال و شرق هشدار داده بود.

با وجود بارندگی‌های شدی در جنوب غربی ایران در هفته های گذشته در مناطق مختلف ایران بیم آن می‌رود که این ملخ‌ها به بحرانی غیرقابل کنترل برای بخش کشاورزی کشور تبدیل شوند.

چنانچه اعتبارات لازم برای مقابله با ملخ‌های مهاجم تامین شود انتظار می‌رود تا آخر تیرماه مشکل ملخ‌ها برطرف شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More