شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های وزارت بهداشت: کمبود تجهیزات مقابله با کرونا داریم؛ روحانی: هیچ کمبودی نداریم

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ ضمن «بسیار سرافراز» خواندن حکومت در زمینه مقابله با کرونا گفت از روز اول شیوع بیماری تاکنون در هیچ استان و شهرستانی کمبود ظرفیت بیمارستانی،‌ غذا و دارو وجود نداشته است.

روحانی روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در جلسه هفتگی هیات دولت گفت: «از روز اول تا به امروز در هیچ استان و شهرستانی، بیماری نبوده که به بیمارستان مراجعه کند و در بیمارستان به روی او باز نباشد.»

او افزود: «بیماری نبوده که تخت بیمارستانی نیاز داشته باشد، اما تخت نداشته باشیم، یا تخت برای بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشد و ظرفیت خالی نداشته باشد.»

روحانی اضافه کرد که «حتی یک نمونه» از بازگرداندن بیمار از سوی بیمارستان‌ها در ایران به دلیل کمبود تخت و یا فقر مالی اتفاق نیفتاده است.

در حالی که در مهرماه سال گذشته نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمبود ۲۵ هزار تخت در کشور را تایید کرده بود،‌ با آغاز بحران کرونا نمایندگان و مسئولان حوزه سلامت در استان‌هایی از جمله مازندران،‌ گلستان، گیلان و‌ خراسان از پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها خبر داده بودند.

در تهران نیز علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا،‌ روز بیستم فروردین‌ماه گفته بود که اغلب دو هزار تخت بیمارستانی مراقبت‌های ویژه در این شهر در اشغال قرار دارند.

 

هیچ کمبود تجهیزات بهداشتی نداریم

رییس‌جمهوری در ادامه در زمینه تامین امکانات و تجهیزات بهداشتی گفت در این زمینه «هیچ نیازمندی» در بیمارستان‌ها وجود ندارد و روزانه تامین می‌شود.

او افزود بیشتر موارد بهداشتی مورد نیاز در اختیار مردم است و در تامین مواد ضدعفونی‌ مشکلی وجود ندارد. روحانی در این زمینه شرایط کشور را قابل مقایسه با «کشورهای پیشرفته» عنوان کرد. 

این اظهارات در حالی است که طی هفته‌های گذشته در استان‌ها و شهرستان‌ها،‌ از جمله اصفهان،‌ یزد و کرمان، بارها رسانه‌های محلی و مقام‌های رسمی از کمبود تجهیزات پزشکی برای کادر درمانی و همچنین اقلام دارویی گزارش داده‌اند.

رییس دولت در زمینه تامین مواد غذایی و خوراکی نیز به عدم کمبود اشاره کرد و گفت: «زمانی نبوده که مردم به فروشگاه‌ها مراجعه کنند و با قفسه خالی مواجه شوند و بیان شود که بروید و دو روز دیگر مراجعه کنید.»

 

تبلیغ نکنید که وضع ما بد است

رییس‌جمهوری ایران در پایان ضمن «خوب» خواندن شرایط کشور، اظهار کرد: «دشمنان ما تبلیغ نکنند که سال گذشته وضع دولت خیلی بد بود و امسال خیلی بدتر است.»

او وضعیت رشد اقتصادی سال گذشته را بدون فروش نفت «مثبت»عنوان کرد و گفت امسال نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی مثبت خواهد بود.

روز سه‌شنبه صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اشاره کرد که ایران در سال جاری میلادی رشد اقتصادی منفی شش درصدی را تجربه خواهد کرد.

رییس‌جمهوری در ادامه از کاهش تورم در سال جاری سخن گفت و اضافه کرد: «این‌گونه نیست که رسانه‌های خارجی تبلیغ می‌کنند که مردم گرفتارند و امسال مشکلات فراوانی خواهد بود.»

روحانی پیش از این در بهمن‌ماه سال گذشته «سخت» شدن شرایط کشور در نتیجه تحریم‌های دوسال اخیر را تایید کرده و گفته بود که دولت در «تنگنا» قرار گرفته است.

او همچنین روز ۹ دی‌ماه نیز خطاب به مردم خواسته بود تا «تحملشان بالا برود و بتوانند در شرایط سخت زندگی خود را پیش ببرند.»

روحانی در ادامه از پیش‌بینی افزایش تا چهار درصدی محصولات زراعی سخن گفت و اضافه کرد: «سال بسیار خوبی را پیش رو داریم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More