شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های ایران کشته‌شدن معترضان در خرمشهر را تکذیب کردند؛ ابهام در تعداد زخمی‌ها

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، ولی‌الله حیاتی، فرماندار ویژه خرمشهر و همچنین حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور، خبرهای منتشرشده مبنی‌بر کشته‌شدن یک معترض در تجمعات شامگاه شنبه نهم تیرماه در خرمشهر را کذب دانستند. این سه مقام مسؤول، درمورد تعداد زخمی‌های این ماجرا، آمارهای متفاوتی ارائه کرده‌اند.

شمار زیادی از مردم خرمشهر، روز جمعه ۸ تیرماه، در اعتراض به کمبود آب شرب شهر، کیفیت بد و گل‌آلود بودن آن، دربرابر مسجدجامع شهر تجمع کردند و علیه مسؤولان شعار دادند. این تجمع‌های اعتراضی، شامگاه شنبه نیز از سرگرفته شد.  

ویدیوهایی که از اعتراضات شنبه‌شب به‌دست ایران‌اینترنشنال رسیده، یا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، اوضاع شنبه‌شب را ملتهب‌تر از روز پیش از آن نشان می‌دهد.

بنابه گزارش‌ها، اعتراض‌های خرمشهر در دومین روز به خشونت کشیده شد و تا پس از نیمه‌شب ادامه یافت. همچنین شامگاه شنبه، صدای شلیک پی‌درپی در آن شهر شنیده شده و پلیس با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرده است.

گزارش‌های منابع محلی، حاکی‌از زخمی یا کشته‌شدن تعدادی از معترضان در حمله نیروی انتظامی به تجمع مردم است و بعضی منابع تأییدنشده، خبر از کشته‌شدن تا ۴ نفر داده‌اند.

بنابر گزارش‌هایی که از منابع محلی به ایران‌اینترنشنال رسیده است، در روزهای جمعه و شنبه، تعدادی از معترضان در خرمشهر، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که روز صبح یک‌شنبه ۱۰ تیرماه، تعداد زیادی از شهروندان خرمشهر، در چهارراه شهید مطهری بلوار مقاومت آن شهر، مقابل مقر امنیتی که معترضان بازداشت‌شده در روزهای گذشته را به آن‌جا منتقل کرده‌اند، تجمع کرده‌‌ و خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند.

 

وزیر کشور: اعتراضات به بحران آب در شهرهای جنوبی، امنیتی و سازمان‌یافته نیست

وزیر کشور، روز یک‌شنبه ۱۰ تیرماه، در نشست رسانه‌ای خود که هر سه ماه با خبرنگاران برگزار می‌کند، با اشاره به تیراندازی در تجمع اعتراضی خرمشهر، ضمن تکذیب کشته‌شدن معترضان،  اعلام کرد که در این درگیری‌ها تنها یک زخمی به بیمارستان رفته است .

رحمانی‌فضلی ضمن اعلام این مسأله که «اصلی ترین وظیفه وزارت کشور، برقراری امنیت است»، گفت که نیروهای انتظامی برای برخورد با اقدامات منجربه خدشه‌دارشدن امنیت و انتظامات وارد کار می‌شوند. او افزود: «تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسؤولان به پایان برسانیم. اما اگر خلاف این باشد، قوه قضاییه و نیروهای انتظامی، وظایف خود را انجام می‌دهند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به «طرح غدیر» برای آبرسانی به خرمشهر اشاره کرد که از سال ۱۳۷۱ در دست اجرا بوده است و افزود: «دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و این طرح، ۱۵ تیرماه به نتیجه می‌رسد».

او پیمانکار طرح غدیر را سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد و با طرح این سؤال که «چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح، این اعتراضات انجام می‌شود؟»، مدعی شد که «برخی تحریک‌ها» به این اعتراض‌ها انجامیده است.

وزیر کشور درمورد بعضی فیلم‌های منتشرشده از این اعتراض‌ها که در آن‌ها افرادی با لباس نیروی انتظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند، گفت: «این موضوع را از فرمانده ناجا سؤال کردیم که توضیح آن‌ها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها، مجبور شده‌ایم شیشه‌ای را بشکنیم، مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد».

رحمانی‌فضلی همچنین گفت که اعتراضات به بحران آب در شهرهای جنوبی کشور (آبادان و خرمشهر)، «امنیتی و سازمان‌یافته نیست».

 

فرماندار خرمشهر: در درگیری خرمشهر، پنج‌نفر زخم سطحی برداشته‌اند

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما (مرکز آبادان)، ولی‌الله حیاتی، فرماندار ویژه خرمشهر نیز ضمن تکذیب خبر کشته‌شدن یک نفر در درگیری‌ها، گفت که تنها پنج‌نفر به‌صورت سطحی زخمی شدند.

فرماندار خرمشهر، معترضان را «عوامل خرابکار و اغتشاشگر» خواند که دست‌به «اقدامات آشوبگرانه» زده‌اند، اما «با حضور به‌موقع نیروهای انتظامی متفرق و سرافکنده شدند». او افزود که این افراد، «ساکن خرمشهر نیستند و از دیگر شهرها وارد منطقه شده‌اند».

حیاتی با اشاره به این‌که «آب شیرین و با کیفیت» تا پانزدهم تیر‌ماه در اختیار مردم خرمشهر قرار می گیرد، خواستار خویشتنداری بیشتر شهروندان شد.

 

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور: یک‌نفر از مردم و ۱۰ نیروی انتظامی زخمی شدند

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور نیز گفته است که در درگیری‌های خرمشهر، کشته نداشته‌ایم و فقط یک نفر از مردم از سمت پهلو زخمی شده است. او افزود که  ۱۰ نفر از نیروهای نیروی انتظامی نیز زخمی شده‌اند.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در توضیح اعتراض‌های شنبه گفت: «بخش اول اعتراض درباره آب خرمشهر بود که فرماندار چندین مرتبه در جمع مردم رفت و آنها را توجیه کرد و جمعیت پراکنده شد؛ اما عده‌ای اصرار داشتند تجمع ادامه یابد و در شب گذشته (شنبه شب)، حدود ۱۰۰ نفر که دنبال ماجراجویی بودند اعتراض را ادامه دادند».

 

 

 

 

صحبت‌های یک شهروند آبادانی در مورد تجمع‌های اعتراضی در خرمشهر
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More