شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های ایران: واردات دارو دشوارتر شده است  

 

مقام‌های جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته از بالا رفتن قیمت دارو، کمبود دارو و تشدید مشکلات برای واردات دارو ابراز نگرانی کرده‌اند.

اظهارات مقام‌های ایران در پیامد تحریم‌های تازه ایالات متحده آمریکاست که از روز ۱۳ آبان ماه اجرایی شده است. آمریکایی‌ها می‌گویند دارو، مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از شمول تحریم‌ها مسثثنی کرده‌اند ولی ایران می‌گوید تحریم‌ها بر صنعت دارو تاثیرگذار بوده است.

در همین راستا مسعود بصیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی به ایسنا گفته است:«سخنان و مواضع مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که واردات دارو و مواد غذایی تحریم نیست با واقعیت نخوانده و نادرست است چرا که واردات محصولات خارجی نسبت به گذشته دشوارتر شده و در شرایط عادی و نرمال انجام‌ نمی‌شود.»

به گفته او «مقامات آمریکایی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، اما از طرف دیگر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که واردات کالا از جمله محصولات غذایی و دارویی را برای ایران دشوار می‌کند.»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت که  آمریکا تنها کلمه «غذا» و «دارو» را تحریم نکرده، اما در عمل برای واردات این کالاها مانع‌تراشی می‌کند.

در همین حال علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز بر تاثیر تحریم‌ها روی صنعت دارو تاکید کرده و گفته است: «فراموش نکنیم که اثرات تحریم به شکل مختلف بر روی دارو ظهور و بروز می‌کند. اگر بر روی مواد اولیه تاثیر نگذارد، بر روی سایر اقلام همچون مقوا و یا شیشه دارو تاثیرگذار است.»

روز شنبه ۱۹ آبان نیز مهدی سلیمانجاهی دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران از افزایش قیمت مواد اولیه و بسته بندی دارو خبر داده  و گفته بود این مساله «در کنار نبود نقدینگی و مشکلات تخصیص ارز برای صنعت دارو دردسر ساز شده است.»

به گفته او کمترین افزایش قیمت مواد اولیه دارویی ۳۰ درصد است؛ همچنین قیمت بسته بندی دارو نیز افزایش یافته و به طور مثال قیمت فویل های دارو تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More