شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معلمان؛ تهدید و مطالبات ادامه دارد

 

همزمان با اعتصاب معلمان، کمپین حقوق بشر در ایران خبر داد، علاوه بر بازداشت محمدرضا رمضان‌زاده، دبیر انجمن صنفى معلمان خراسان شمالى در روز ۲۲مهر ، شماری از آموزگاران نیز در شهرهای تهران، قزوین، بجنورد، سقز، مریوان، کرمانشاه و الیگودرز به اداره اطلاعات احضار شده‌اند.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، احضارشدگان باید خود را امروز شنبه ۲۸ مهر به این نهاد امنیتی معرفی می‌کردند.

یک هفته پس از اعتصاب و تحصن دو روزه معلمان در بسیاری از شهرهای ایران، کشاکش جامعه آموزگاری و حکومت ادامه دارد.

برمبنای این گزارش، تنها در شهر سقز هفت معلم به اداره اطلاعات احضار شده‌اند. شمار دقیق احضارشدگان در شهرهای دیگر مشخص نیست.

معلمان در تحصن اعتراضی و دوروزه، نسبت به هرگونه برخورد امنیتی هشدار دادند؛ اما به‌نظر می‌رسد حکومت همچنان به تهدید معترضان، و نه پاسخ به خواسته‌های آنها، مشغول است.

این وضع درحالی جریان دارد که سازمان معلمان ایران دیروز با انتشار نامه‌ای انتقادی و سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، نوشت: «امروز را دریابیم که فردا دیر است.»

در نامه مزبور خطاب به روحانی آمده است: «تاکی با صبوری بگوییم و همایش بگذاریم و مقاله بنویسیم که آقایان معلمی که دغدغه معاش دارد نمی‌‍تواند با آرامش، و هنرمندانه به تعلیم و تربیت فرزندان کشور بپردازد؟!»

سازمان معلمان ایران با طرح این پرسش که «آیا نمی دانید تعداد زیادی از همکارانمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند» افزوده است: «آیا نمی‌دانید که افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته تورم و کاهش قدرت خرید معلمان و کارمندان دارد بیداد می کند؟!»

این نامه به شعارها و وعده‌های انتخاباتی روحانی اشاره کرده و ضمن «اعلام خطر» افزوده است: «ما مطمئنیم که با توجه به شواهد و قرائن و اتفاقات اخیر و اعتراضات گسترده و پایین آمدن آستانه تحمل معلمان، امکان تداوم اعتراضات به شیوه‌های مختلف و مختل شدن امر آموزش وجود دارد.»

اعتصاب دوروزه معلمان از زاویه‌ای متفاوت نیز ارزیابی شده است. «کانون تربیت اسلامی» که مدیریت آن با محمود فرشیدی، نخستین وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی‌نژاد است، ادعا کرده که «علی‌رغم همه مطالبات و انتظارات و مشکلات»، فرهنگیان از دعوت به اعتصاب استقبال نکردند.

در بیانیه این نهاد اصول‌گرا درعین‌حال آمده است: «در این شرایط سخت، اقشار حقوق‌بگیر با مشکلات بیشتری مواجه هستند و در میان آنان بر جامعه معلمان که در شرایط عادی مشکلات فراوانی داشتند، عرصه تنگ‌تر و تحمل مسائل بسیار دشوارتر شده است.»

بیانیه مزبور مشکل را در عدم‌پیگیری و اجرای سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی توسط روحانی ریشه‌یابی کرده است.

گفتنی است، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در اظهارنظری مرتبط با اعتراض‌های اخیر آموزگاران، اذعان کرد که «شرایط اقتصادی معلمان به نحوی است که حقوق آن‌ها کفاف زندگی معمولی آن‌ها را نمی‌دهد و آنان مجبورند تا برای امورات زندگی، شغل دوم و سوم اختیار کنند، و یقینا به‌عنوان یک معلم نمی‌توانند همه انرژی و فکر خود را برای کار خود بگذارند.»

چالش جامعه معلمان معترض و ناراضی کشور و نهادهای مدنی حامی آنان با حکومت همچنان ادامه دارد. کشاکشی که بعید به نظر می‌رسد با احضار و تهدید امنیتی ـ قضائی آنان به پایان رسد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More