شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان در سخنرانی روحانی: جوانان یزد یا سازمان یافته‌های خودسر

در پی اعتراض جمعی از حاضران در سخنرانی روز یک‌شنبه حسن روحانی در میدان امیر چخماق یزد که برای دقایقی سخنرانی رییس جمهوری اسلامی را مختل کرد، « یک منبع آگاه در استانداری یزد» در مصاحبه با رسانه‌های نزدیک به دولت این اعتراض و اخلال را «سازمان یافته» اعلام کرد اما همزمان روزنامه جوان، نزدیک به سپاه آن‌ها را «جوانان یزد» با «شعار ملایم اقتصادی» خواند.

در جریان سخنرانی روز یک‌شنبه حسن روحانی بخشی از حاضران  در میدان امیر چخماق یزد که پوسترهایی از علی خامنه‌ای در دست داشتند و شعارهایی چون «تورم، گرانی، جواب بده روحانی»، «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»، «شعار نده کار کن، تنظیم بازار کن»، و «روحانی، اقتصاد، اقتصاد» سر دادند. آن‌ها پلاکاردهایی با مضمون اعتراض به سیاست خارجی دولت روحانی نیز در دست داشتند و روی بعضی پلاکاردها نیز نوشته بود: «مشکل اقتصادی با سخنرانی حل نمی‌شود.»

«منبع آگاه استانداری یزد» که نام و سمتش اعلام نشده از جمله در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، نزدیک به دولت، اما معترضان را «عده‌ای معدود اما سازمان یافته» توصیف کرد و گفت: «آن‌ها قصد ایجاد اخلال در سخنرانی رییس جمهوری داشتند اما این عده معدود همان زمان با پاسخ قاطع و حداکثری مردم یزد مواجه شدند که در محل حاضر بودند و صدای وحدت را سر می‌دادند.»

شمار معترضان به سخنان روحانی آنقدر گستردگی داشت که سخنرانی او در یزد را برای چند دقیقه با اختلال مواجه کرد و واکنش رییس جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت. او گفت: «صدای شما مردم، صدای این چند نفر جوان نیست. نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود. اگر چه عده‌ای کم هستند اما آن گروه کم و کوچک را به اسلام و وحدت دعوت می‌کنم.»

یک «منبع آگاه در استانداری یزد» نیز ساعتی بعد با تاکید بر آنچه «ضرورت حفظ وحدت به ویژه در شرایط کنونی» عنوان کرد، گفت: «همان‌گونه که رییس جمهوری هم در سخنرانی خود تاکید کرد نباید اجازه داد عده‌ای معدود و مغرض در موقعیت‌های خاص وحدت را خدشه دار کنند و صدای دشمنان از حنجره آنان خارج شود.»

این «منبع آگاه در استانداری یزد»، تاکید کرد: «استانداری یزد به خوبی مطلع است که این عده اندک از کجا سازماندهی شده‌اند و در صورت لزوم درباره این جریان و افراد سازمان دهنده شفاف سازی خواهد کرد.»

دامنه اعتراضات روز یک‌شنبه اما به میدان امیر چخماق یزد محدود نماند و به تهران و رسانه‌های سراسری رسید تا آن‌جا که روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، واکنش روحانی به اعتراضات حین سخنرانی در یزد را مورد نکوهش قرار داد و خطاب به وی نوشت: «این صدای جوانان ایران بود آقای روحانی.»

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «حالا که جوانان یزدی شعار ملایم اقتصاد، اقتصاد می‌دهند، انتظار می‌رفت رییس‌جمهور از این شعار ملایم استقبال کند و نهایتا مشکل را به گردن بدعهدی به قول خودش کدخدای دنیا بیندازد و بحث تحریم‌ها را پیش بکشد، نه آنکه صدای جوانان یزدی را صدای عده‌ای معدود که خواست آمریکاست،  بنامد و به آن بتازد.»

روزنامه آفتاب یزد اما با تاکید بر اینکه « ایجاد اخلال در سخنرانی روحانی از سوی عده‌ای خودسر» انجام شد، نوشت: «معترضان شعار مشخصی نداشتند، بیشتر بنای برهم زدن سخنرانی از طریق ایجاد سروصدا و هو کردن داشتند.» همین روزنامه اما تاکید کرد که معترضان حاضر در سخنرانی روحانی «سازمان یافته» بودند.

این روزنامه تاکید کرد : «گروهی از کسانی که دیروز علیه رییس‌جمهور شعار می دادند نیز سازمان یافته و از جریان رقیب روحانی و با برنامه‌ریزی قبلی آمده بودند تا از شرایط موجود به نفع خود استفاده کنند».

آفتاب یزد البته به کاهش شدید پایگاه اجتماعی روحانی نیز اشاره کرد، نوشت: «روحانی می‌دانست که در شرایط کنونی دیگر خبری از سوت و کف زدن‌های سال۱۳۹۶ یا ۱۳۹۲ برای او نیست و در این بین جریان رقیب هم از موقعیت فعلی به سود خود بهره بجوید اما با تمامی این احوال، او بار دیگر سپر بلای دیگران شد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More