شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر نفت: آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران به صورت کامل مهار شد

 

علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت، اعلام کرد که آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران «به صورت کامل مهار» شده است. این آتش‌سوزی ساعت ۱۹ و ۱۸ دقیقه چهارشنبه آغاز شده بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم گفت فقط در مخزن اول پالایشگاه شعله‌ای با شدت کم باقی مانده وعملیات سردسازی مخازن تا فردا صبح تمام می‌شود.

پیشتر، حامد آرمان‌فر،‌ مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران،‌ اعلام کرده بود عملیات اطفای حریق تا شامگاه پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

آرمان‌فر روز پنجشنبه ۱۳ خردادماه گفت: «تخمین دقیقی از هیدروکربن‌های باقیمانده در مخازن آتش گرفته نداریم و عملیات اطفای آتش‌سوزی مخازن پالایشگاه تا شب ادامه خواهد داشت.»

او اشاره کرد: «تا پایان کامل هیدروکربن‌های داخل مخازن باید صبور باشیم.»

همزمان رییس مرکز اورژانس تهران هم اعلام کرد که تاکنون ۱۱ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.

شاکر خفایی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران هم درباره شنیده شدن صدای انفجار از این پالایشگاه، گفته بود: «صدای انفجاری که شنیده می‌شود ناشی از تغییر شکل مخازن در اثر حرارت بوده و انفجار جدیدی رخ نداده است.»

رسانه‌های ایران در ساعات گذشته از سوختن ۱۸ مخزن پالایشگاه تهران در آتش خبر دادند، اما مقام‌های وزارت نفت آتش‌سوزی را محدود به دو مخزن اعلام کردند.

این درحالی است که جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران، صبح پنج‌شنبه از از خاموشی آتش در «همه مخزن‌ها به غیر از یک خزن» خبر داد.

ملکی گفت: «همه مخازن خاموش شده و فقط یک مخزن باقی مانده که در حال کنترل است و با مقدار زیادی آب و کف عملیات تهاجمی برای اطفای مخزن آخر ادامه دارد.»

نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه تهران، آتش‌نشانی شهر ری و همچنین نیروهای آتش‌نشانی شهرهای اطراف در عملیات اطفای آتش‌سوزی پالایشگاه تهران حضور دارند و آتش‌نشانی تهران به تنهایی بیش از ۶۰ دستگاه خودرو و حدود ۱۵۰ نفر آتش‌نشان به پالایشگاه اعزام کرده است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت که در ابتدا شاهد حریق گسترده بودیم و احتمالا به خاطر جاری شدن مواد، اطراف مخزن نیز شعله‌ور شده بود اما نگرانی ما از مخازنی بود که داخلش مواد قابل اشتعال وجود داشت که وقتی عملیات چند جانبه همه آتش نشان‌ها آغاز شد و پس از مدتی تلاش، مخازن از دل آتش بیرون آمد.

 

 

او اضافه کرد که اکنون همه مخازن خاموش شده و فقط یک مخزن باقی مانده که در حال کنترل است و تاکید کرد که مواد داخل این مخزن قابلیت شعله‌وری داشت اما قابلیت انفجار نداشت و به همین دلیل انفجاری رخ نداده است.

مقام‌های وزارت نفت گفتند اطفای آتش یکی از مخزن‌هایی که دچار حریق شده ناممکن است و آتش‌نشانان در انتظارند تا سوخت موجود در این مخزن به طور کامل بسوزد.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، نیز گفت:«در این آتش‌سوزی خطر انفجارهای مهیب وجود داشت که با تلاش آتش‌نشانی از گسترش حریق به سایر مخازن پرخطر جلوگیری شد.»

فراهانی که چند ماه قبل و پس از وقوع انفجار مهیب در بیروت، نسبت به احتمال چنین حادئه‌ای در مخازن نفت و بنزین در چند نقطه تهران هشدار داده بود.

از سوی دیگر، پس از وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران، پمپ بنزین‌های تهران شاهد اذحام بود تا انجا که بیژن زنگنه وزیر نفت، هنگام بازید از آتش‌سوزی پالایشگاه تهران، گفت که این آتش‌سوزی تاثیری در تامین بنزین پایتخت ندارد.

جلیل موقوفه‌ای، رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، نیز با اشاره به ازدحام در جایگاه‌های سوخت به دنبال آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران، گفت: «مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده و شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی خودداری کنند.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More