شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر خارجه ایران: بعید می‌دانم اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی مهم باشد

 

معاون وزیر خارجه ایران با طرح این ادعا که اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی کمک زیادی به تحقیقات درباره سرنگونی این هواپیما نخواهد کرد، برای تحویل جعبه سیاه به دیگر کشورها شرط گذاشت.

در مقابل حامد اسماعیلیون که همسر و دخترش را در جریان سرنگونی هواپیما از دست داد، در مصاحبه با ایران اینترنشنال اعلام کرد که بر اساس قوانین سازمان بین المللی هوانوردی اولین گام تحقیقات درباره سقوط هواپیما بازخوانی جعبه سیاه است.

جمهوری اسلامی توان فنی بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارد و پس از پنج ماه نیز تقاضای اوکراین و کانادا برای تحویل این جعبه سیاه به کشورهای دیگر را قبول نکرده است.

در همین حال روز شنبه محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه ایران،ل گفت: «بررسی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما آخرین قدم در تحقیقات فنی است و فکر نمی‌کنیم جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی باشد که کمک شایانی به تحقیقات به عمل آمده ما بکند.»

او اضافه کرد: «بعید می‌دانیم اطلاعات مهمی در آن باشد چرا که همه تحقیقات مان به پایان رسیده و می‌دانیم که چه اتفاقی افتاده است.» معاون وزیر خارجه ایران در عین حال به نتایج این تحقیقات اشاره نکرد.

بهاروند درباره تحویل جعبه سیاه به شرکت‌های فرانسوی اعلام کرد که «باید مطمئن شویم سوءاستفاده‌هایی از این جعبه‌های سیاه انجام نخواهد شد».

او اضافه کرد: «اطلاعاتی را در اختیار کشور‌ها قرار دادیم و آن‌ها اطلاعات را تغییر و در معرض افکار عمومی قرار دادند.»

بهاروند گفت که ایران به زودی با اوکراین برای تحویل جعبه های سیاه این هواپیما مذاکره خواهد کرد.

حامد اسماعیلیون در واکنش به این سخنان گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این حداقل چهار بار این گفته‌ها را تکرار کرده‌اند.

او تاکید کرد که بر اساس قوانین سازمان هوانوردی جعبه سیاه باید بلافاصله خوانده شود اما مقام‌های جمهوری اسلامی پس از پنج ماه در اینباره با اما و اگر سخن می گویند.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۹۸ و همزمان با عملیات سپاه پاسداران علیه دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق، با شلیک پدافند سپاه پاسداران منهدم شد و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

جمهوری اسلامی نه تنها عاملان این اتفاق را معرفی و محاکمه نکرده، بلکه اخیرا تعدادی از دانشجویان شرکت‌کننده در تجمع اعتراض به سرنگونی این هواپیما به زندان محکوم شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More