شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر بهداشت: مرگ و میر ناشی از بازگشایی‌ها یک ماه بعد مشاهده خواهد شد

یک هفته پس از بازگشایی برخی کسب‌وکارها در استان‌ها و یک روز مانده به بازگشایی اصناف در تهران، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت گفت: «اثر بازگشایی‌ها بر افزایش تعداد بیماران به مدت ۵ روز، افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها به مدت ۱۵ روز و مرگ و میر به مدت یک ماه بعد از شروع فعالیت‌ها مشاهده خواهد شد.»

حریرچی، روز جمعه ۲۹ فروردین، در جلسه ستاد مدیریت کرونا در شیراز، در این زمینه ادامه داد: «بازگشایی برخی صنوف و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، به معنای عادی شدن شرایط شیوع ویروس کرونا نیست.»

این اظهارات در حالی است که برخی از اصناف و فعالیت‌های اقتصادی از روز شنبه ۲۳ فروردین در استان‌های ایران آغاز شده و قرار است که این بازگشایی‌ها از روز شنبه ۳۰ فروردین نیز در استان تهران صورت گیرد.

پیش از تصمیم دولت حسن روحانی برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، کارشناسان نسبت به موج دیگری از شیوع کرونا در ایران هشدار داده بودند.

حریرچی نیز در شیراز از «نگرانی بیشتر شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها» خبر داد، اما ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. او پیشتر درباره علت اعلام نکردن آمارهای شیوع ویروس کرونا به تفکیک استان‌های ایران، گفته بود: «اعلام  نشدن آمارهای استانی موضوع آزمایش‌ها و تفسیر نتایج آن‌هاست.»

همچنین در حالی که بر اساس گزارشی از وزارت بهداشت ایران،‌ ایران در رتبه هشتم در جهان از لحاظ شیوع کرونا قرار گرفته، کیانوش جهانپور، برای سومین روز پیاپی، آمار قربانیان کرونا در ایران را زیر صد نفر اعلام کرد.

جهانپور روز جمعه ۲۹ فروردین، در این باره گفت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز ۴۹۵۸ نفر از بیماران، جان باخته‌اند.

او ادامه داد: «از دیروز تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۴۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۹۴۹۴ نفر رسید.»

کاهش آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران در حالی است که وزارت بهداشت در گزارش روز پنجشنبه ۲۸ فروردین‌، اعلام کرده بود که بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی تا روز چهارشنبه، شش استان ایران با موج جدید شیوع بیماری کرونا مواجه شده‌اند.

تهران،‌ گیلان، ‌مازندران، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به عنوان استان‌هایی عنوان شده‌اند که شیوع این بیماری در آن‌ها افزایش یافته است.

بنا بر آمار منابع آگاه ایران‌اینترنشنال، شمار جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا در ایران تاکنون به ۱۰هزار و ۴۹۲ نفر رسیده؛ به طوری که استان‌های زنجان، همدان، لرستان و یزد در ۴۸ ساعت گذشته با رشد قابل توجه مرگ‌و‌میر مواجه شده‌اند و بیمارستان‌های قم نیز بار دیگر شاهد افزایش ناگهانی مراجعه‌کنندگان مشکوک به ابتلا به کووید۱۹ بوده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More