شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر بهداشت: تنها واردات ۵۰۰ هزار واکسن روسیه قطعی است

در حالی که مقامات دولت از واردات دو میلیون واکسن اسپوتنیک روسیه خبر داده بودند، محمدرضا شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو رقم واردات این واکسن کرونا را ۵۰۰ هزار دوز اعلام کرد.

شانه ساز روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در یک نشست خبری گفت که واکسن اسپوتنیک روسیه طی دو سه روز آینده وارد کشور می‌شود.

به گفته شانه ساز، میزان تقاضای ایران با میزان واکسنی که روسیه با ایران تحویل می دهد متفاوت است، اما واردات حداقل ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن قطعی است.

پیش از این رییس دفتر رییس جمهور و دیگر مقامات دولت از واردات دو میلیون دوز واکسن به ایران خبر داده بودند.

با این حال شانه ساز گفت: «در مورد تعداد و میزان واردات آن فعلا نمی‌توانیم عددی را اعلام کنیم زیرا در حال چانه زنی هستیم.»

او همچنین گفت که سازمان غذا و دارو تنها مرجع قانونی تایید دارو و واکسن در ایران است و افرادی که اظهار نظر می‌کنند، باید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنند.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که ایران خرید واکسن از کشورهای چین، هند و همچنین همکاری برای تولید واکسن با کوبا را پیگیری می‌کند.

در عین حال شانه ساز اعلام کرد واکسن اسپوتنیک روسیه «بالای ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و عوارض آن هم ناچیز است.»

این در حالی است که براساس گزارش مجله علمی لانست به تازگی منتشر شده است واکسن اسپوتنیک ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

در روزهای گذشته برخی از متخصصان با تزریق واکسن روسی کرونا مخالفت کرده‌اند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت واردات واکسن کرونای روسی را «شانس بد مردم ایران» دانسته و گفته بود که این واکسن را تزریق نخواهد کرد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، در واکنش به سخنان مینو محرز درباره واکسن روسی کرونا گفت که او «شانی» برای ارزیابی واکسن ندارد.

در همین حال رییس دفتر رییس جمهور ایران مخالفت‌ها با واکسن روسی کرونا را «نتیجه دوقطبی‌سازی‌های» پیشین و زیرپا گذاشتن تصمیمات پیشین ستاد ملی مقابله با کرونا دانست.

محمود واعظی در یادداشتی نوشت که «سنگ بنای مدیریت مقابله با کرونا با محوریت متخصصان گذاشته شد» اما «برخی از مسئولان و تریبون‌داران» با وجود هشدارها «ضوابط و پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را زیر پا » گذاشتند.

در مدت یکساله شیوع کرونا بارها نهادهای مذهبی و نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را زیرپا گذاشته و مراسم مذهبی و سیاسی برگزار کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More