شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر امور خارجه ایران: درباره هواپیما اوکراینی با کانادا مذاکره و همکاری نمی‌کنیم 

محسن بهاروند، سرپرست تیم مذاکره ایران با اوکراین، ضمن انتقاد از به گفته او «یک‌جانبه‌گرایی» کانادا اعلام کرد ایران با این کشور درباره موضوع سرنگونی هواپیمایی اوکراینی مذاکره و همکاری نخواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد که مذاکره نکردن با کانادا اخلالی در مذاکرات با اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

کانادا برای بررسی موضوعات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی تیم مستقلی تشکیل داده و نخست‌وزیر این کشور بر عزم دولت خود برای اجرای عدالت تاکید کرده است.

 معاون حقوقی وزیر خارجه ایران همچنین اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات حدود ۳۵ روز دیگر در کی‌یف، پایتخت اوکراین،  برگزار می‌شود. 

او گفت که جمهوری اسلامی آماده مذاکره درباره پرداخت غرامت بوده اما اوکراین و کانادا تمایل نداشتند که فعلا وارد مذاکره درباره این موضوع شوند.

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین از روز ۲۸ مهر به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

پس از این مذاکرات دادستانی کل اوکراین اعلام کرد که ایران وعده داده است «جزییات» پرونده تحقیق درباره سرنگون کردن هواپیمای مسافربری را ارائه دهد.

بنا بر این گزارش، همچنین قرار شده بخشی از بدنه هواپیما که در نخستین روزهای پس از فاجعه پیدا شد، تا پایان ماه جاری میلادی در اختیار اوکراین قرار گیرد؛ این بخش کشف‌شده از هواپیما قطعه‌ای مهم در روند تحقیقات به شمار می‌رود. 

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پس از چند روز پنهانکاری، عامل این فاجعه را «خطای انسانی» اعلام کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More