شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزارت نفت ایران: در بازار فاسد می‌توانیم به ترامپ هم نفت بفروشیم

به دنبال تحریم کامل نفت ایران از سوی آمریکا، یک مقام وزارت نفت ایران گفت که «همه ظرفیت کشور را برای فروش نفت در بازار خاکستری [بازار سیاه] بسیج کرده‌ایم.»

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل و بازرگانی، که روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت، در نشست «تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و تبعات بین‌المللی آن» در دانشگاه آزاد سخن می‌گفت، اضافه کرد: «من نمی‌توانم بگویم روزانه چند بشکه نفت می‌فروشیم. این به شما کمکی نمی‌کند اما به پمپو خط می‌دهد و کمک می‌کند. نمی‌توانم درباره بازار خاکستری توضیح دهم.»

این مقام دولت ایران به جای به کار بردن عبارت «بازار سیاه» از عبارت «بازار خاکستری» استفاده کرد و گفت که اسم این اقدام ایران «قاچاق نیست بلکه مقابله با تحریم‌هایی است که عادلانه، مشروع و قانونی نمی‌دانیم.»

بر اساس گزارش‌های مختلف، ایران پیشتر نیز به دلیل تحریم‌هایی که علیه این کشور وجود دارد، تلاش داشته به صورت غیرقانونی و غیررسمی نفت را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

معاون وزیر نفت ایران در این زمینه اضافه کرد که وقتی بازار جهانی به علت شفاف نبودن ناشی از تحریم‌ها، «فاسد» شد، ایران می‌تواند با «تخفیف به اندازه کافی»، «به خود ترامپ هم نفت» بفروشد.

چند روز پیش، حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید نشدن معافیت‌ها برای واردات نفت ایران، گفت که این تصمیم آمریکا به نتیجه نخواهد رسید چرا که ایران راه‌هایی  برای فروش نفت خود دارد که واشنگتن از آنها بی‌خبر است.

روحانی در سخنرانی دیگری نیز بر «ادامه فروش نفت ایران» تأکید کرد و گفت که این کشور می‌تواند کمبود درآمدهای نفتی خود را «از جای دیگر» جبران کند، با این حال رئیس جمهوری اسلامی مشخص نکرد که منظور او از «جای دیگر» چیست.

فروش غیرقانونی نفت و دور زدن تحریم‌ها برای ایران هزینه‌ها و خطرهای غیرمترقبه هم دارد.

معاون وزیر نفت ایران گفته که «در شرایط کنونی دلال‌های بسیاری برای خرید نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند». اما او به «ریسک بالا»ی این نوع معامله‌ها نیز اشاره کرده و اضافه کرده که «باید سعی کنیم در این شرایط غیرشفاف میزان ریسک و تعداد بابک زنجانی‌ها را کاهش دهیم.»

در حالی که ایران در تلاش می‌کند در دیگر حوزه‌ها، مثل صادرات محصولات پتروشیمی، درآمد خود را افزایش دهد، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال،به نقل از مقام‌های این کشور خبر داده که کاخ سفید تحریم‌های جدیدی را برای جلوگیری از تجارت بانک‌ها و شرکت‌ها با ایران در نظر گرفته است.

این تحریم‌ها با ممنوع کردن مبادلات دلاری، به‌ویژه صادرات محصولات پتروشیمی ایران به سنگاپور و همچنین صادرات کالاهای ایران به افغانستان را هدف می‌گیرد.

این تحریم‌ها ممکن است تا چند روز دیگر همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More