شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزارت رفاه: ۴۸ هزار کودک بدون شناسنامه در کشور داریم

احمد میدری، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، می‌گوید ۴۸ هزار کودک بدون شناسنامه در کشور شناسایی شده است.

میدری روز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه ضمن اشاره به اقدام برای جمع‌آوری آمار فرزندان زنان ایرانی و مردان غیرایرانی گفت:‌ «معاونت رفاه به کمک صداوسیما در تمام استان‌ها اعلام کرد زنانی که همسر غیر ایرانی دارند با ارسال یک پیامک خواسته خود را اعلام کنند. پس از دریافت این پیامک، با تک‌تک این زنان تماس گرفته شد و ما تصویر بهتری از آمار این افراد به دست آوردیم.»

او در همین زمینه به وجود ۴۸ هزار کودک بدون شناسنامه اشاره کرد و افزود قبلا بر اساس آمار وزارت کشور شش هزار کودک شناسایی شده بود.

اعلام این آمار در حالی است که در ایران دریافت شناسنامه برای فرزندانی که حاصل ازدواج رسمی و ثبت‌شده نباشند، عملا ممکن نیست. بر همین اساس،‌ ممکن است آمار کل کودکان بدون شناسنامه در ایران بیش از این باشد.

احمد میدری در ادامه اظهاراتش به غیردقیق بودن آمار اشاره و اضافه کرد:‌ «آمار ذکر شده از چند میلیون نفر تا چند هزار نفر متفاوت بود.»

به گفته این مقام دولت، ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع خارجی و فرزندان حاصل از آن به مساله‌ای در تمام استان‌های کشور تبدیل شده است.

روز شنبه مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری تهران اعلام کرد نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی صادر و تحویل داده شد. به گفته او،‌ ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر بر اساس قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» در وب‌سایت استانداری و وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

پایداری ۷۵ درصدی ازدواج با مردان غیرایرانی

معاون وزارت رفاه ضمن تاکید بر پایداری ازدواج‌ زنان ایرانی با مردان غیرایرانی گفت: «برخی از افراد که می‌گفتند این ازدواج‌ها عموما به تنزل شان و ذلت زن ایرانی منجر می‌شود، یک توهم بیش نبوده است.»

میدری اشاره کرد حدود ۷۵ درصد زنان ایرانی ازدواجی پایدار با مردان غیر ایرانی داشته‌اند و میزان طلاق در این ازدواج‌ها هم «کمتر از ۱۵ درصد» بوده است.

او افزود: «در بین زنان ایرانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده‌اند،‌ اعم از اینکه این مرد تابع افغانستان،‌ عراق، استرالیا،‌ اسپانیا یا فرانسه باشد،‌ این امر مشخص است که این ازدواج‌ها از سر ناچاری نیست.»

میدری می‌گوید بسیاری از این زنان در داشتن وضعیت انتخاب همسر بین مرد غیر ایرانی و ایرانی، مرد غیر ایرانی را انتخاب کرده‌اند و ازدواج‌ها بر اساس «رابطه عاطفی و عاشقانه» صورت گرفته است.

قانون مصوب مجلس در زمینه اعطای شناسنامه به فرزندان این ازدواج‌ها پیشتر مورد اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته بود و بخش‌هایی از آن اصلاح شد.

نهایتا پس از تصویب و تایید آن از سوی شورای نگهبان،‌ معاون اول رییس‌جمهور در خردادماه اجرای آن را به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات،‌ امور خارجه و همچنین معاونت حقوقی رییس‌جمهور ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی دارای فرزند بیش از ۱۸ سال سن می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت ایران برای فرزندش باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More