شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزارت راه و شهرسازی: قیمت مسکن در ایران تقریبا با ترکیه برابری می‌کند

 

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران،‌ می‌گوید قیمت متوسط مسکن در کشور تقریبا با ترکیه برابر شده در حالی که درآمد سرانه ایرانی‌ها پایین‌تر از آن کشور است.

محمودزاده روز شنبه اعلام کرد متوسط قیمت مسکن در کل کشور متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و استان‌های تهران و‌خوزستان بالاترین و کهگیلویه و بویراحمد پایین‌ترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

او مبنای این قیمت‌ها را آمار استخراج‌شده وزارتخانه در کل کشور دانست.

این مقام دولت اشاره کرد: «قیمت مسکن در ایران تقریبا با ترکیه و مصر برابری می‌کند، در حالی که درآمد سرانه ایرانی‌ها بالاتر از مصر و لبنان و پایین‌تر از ترکیه است.»

اعلام این موضوع در حالی است که خبرگزاری آناتولی به تازگی با اشاره به داده‌های آمار ترکیه گزارش داده بود در ماه ژوئیه، شهروندان ایرانی در میان اتباع خارجی این کشور با ۵۴۰ مورد خرید واحد مسکونی مقام «اول» خرید خانه در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش تمایل ایرانیان به خرید مسکن در ترکیه طی سال‌های اخیر در شرایطی است که علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، در شهریورماه درباره‌اش هشدار داده و خواستار برخورد با آن شده بود.

وجود قوانین اعطای اقامت به اتباع خارجی در صورت سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه و همچنین امنیت اقتصادی بیشتر برای سرمایه‌گذاری از جمله دلایل تمایل شهروندان ایرانی به خرید ملک در این کشور به شمار می‌رود. 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، درآمد سرانه شهروندان این کشور از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته و قدرت خرید هر ایرانی هم حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن ایران همزمان با تشدید مشکلات معیشتی اتفاق می‌افتد. گزارش تحولات بازار معاملات بانک مرکزی در آبان‌ماه حاکی از کاهش بیش از ۴۸ درصدی معاملات نسبت به ماه قبل از آن است.

 

مسکن متری ۴۰ میلیون تومان در اهواز

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در بخشی دیگر از گفت‌وگویش اعلام کرد قیمت مسکن در منطقه یک تهران به متری ۶۰ میلیون تومان رسیده است. او متوسط قیمت در پایتخت را بالغ بر متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دانست.

در واکنش به این آمار، فرشید پورحاجت،‌ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان،‌ روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت در بعضی نقاط تهران آپارتمان متری ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

پورحاجت در ارتباط با استان خوزستان به منطقه کیان‌پارس اهواز که گرانترین محل شهر است اشاره کرد و افزود ‌قیمت هر متر آپارتمان در آن‌جا بین ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان است. او گفت در مواردی نادر این قیمت به ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بالا رفتن قیمت در این استان را نتیجه «ورود سرمایه‌های خارجی» عنوان کرده است.

رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان از وزارت راه و شهرسازی به دلیل عدم اعلام آمار مسکن شهر تهران از تیرماه انتقاد کرد. محمود محمودزاده دلیل توقف اعلام قیمت تهران از سوی وزارتخانه متبوعش را «ایجاد التهاب در شهرهای دیگر» عنوان می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از گفت‌وگویش میانگین قیمت مسکن در خوزستان را ۲۳/۵ میلیون تومان، در فارس و اصفهان ۱۱/۴ میلیون تومان، در زنجان ۱۰/۹ میلیون تومان و مرکزی ۱۰/۲ میلیون تومان عنوان کرده است.

در اردیبهشت‌ماه، یک عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به بالا رفتن قیمت در مبادلات مسکن اشاره کرده بود حدود ۳۷ درصد شهروندان ایرانی اجاره‌نشین هستند. این آمار به گفته او در کلانشهرها به ۵۰ درصد می‌رسد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More