شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزارت‌خارجه بریتانیا برای گفت‌وگو درباره کاهش تنش به تهران می‌آید

اندرو موریسون، معاون امور خاورمیانه و غرب آسیا در وزارت امور خارجه بریتانیا، روز یکشنبه دوم تیرماه، برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران درباره تنش‌های منطقه‌، به تهران سفر خواهد کرد.

وزارت امورخارجه بریتانیا روز شنبه اول تیر، با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «در این دوره تنش‌های منطقه‌ای تشدید شده و سرنوشت‌ساز برای آینده توافق هسته‌ای ایران، این دیدار فرصتی برای گفت‌وگوی آزادتر، صادقانه و سازنده با دولت ایران است.»

این بیانیه می‌افزاید که موریسون در جهت کاهش فوری تنش‌ها در منطقه تلاش خواهد کرد و نگرانی بریتانیا و جامعه جهانی را نسبت به رفتار منطقه‌ای ایران و تهدید این کشور مبنی بر توقف تعهداتش در برجام ابراز خواهد کرد.

بریتانیا همچنین در این بیانیه، بار دیگر بر تعهد خود به توافق اتمی ایران تاکید کرده است.

این کشور به همراه آلمان و فرانسه، برای نجات برجام، سازوکاری مالی را برای تجارت با ایران در نظر گرفته‌اند که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

اجرا نشدن این سازوکار مالی، موجب شده که ایران با کاهش تعهداتش در چارچوب برجام، به قدرت‌های اروپایی فرصتی دوماهه دهد تا در این زمینه اقدام کنند. این فرصت تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید.

در حالی که مقام‌های ایران گفته‌اند که فرصت دو ماهه ایران قابل تمدید نیست، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته که مرحله دوم کاهش تعهدات این کشور در قبال برجام از ۱۶ تیر شروع خواهد شد.

سفر معاون وزیر امور خارجیه بریتانیا به ایران پس از سفر هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان و همچنین امانوئل بُن، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه، به تهران صورت می‌گیرد.

پس از سقوط پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران، یک سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با اعلام این که این کشور در موضوع ایران در تماس منظم با آمریکاست، خواستار کاهش تنش تهران  و واشینگتن شد.

اما پیش از آن، در حادثه حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، بریتانیا همچون آمریکا، سپاه پاسداران را به نقش داشتن در این حملات متهم کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More