شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون سازمان هواپیمایی: اعتراضی به گزارش نهایی انهدام هواپیمای اوکراینی دریافت نکرده‌ایم

آرش خدایی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در ایران و مسئول بررسی پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی، گفت این سازمان تاکنون اعتراضی نسبت به گزارش نهایی این پرونده از سوی کشورهای مربوطه دریافت نکرده است.

خدایی روز سه‌شنبه سوم فروردین به ایلنا گفت: «این که عده‌ای به گزارش نهایی سازمان هواپیمایی درباره سانحه هواپیمایی اوکراین اعتراض دارند، از نظر فنی صحیح نیست» زیرا به عقیده این مقام جمهوری اسلامی، روند تهیه این گزارش، موضوعی نیست که «بخواهد مورد اعتراض قرار بگیرد».

سازمان هواپیمایی ایران پس از بیش از یک سال از شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ گزارش نهایی خود را درباره آن را روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹، منتشر کرد که در آن،‌ مسئولیت شلیک به هواپیما به اپراتور واحد پدافندی نسبت داده شده است.

خدایی اضافه کرد: «اظهارنظر برخی از سیاسیون درباره گزارش نهایی از جنس تعیین تقصیر یا احقاق حق است در صورتی که اساسا گزارش بررسی سانحه با هیچ یک از این اهداف تهیه نمی‌شود.»

معاون سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: «در مجموع نظراتی مشورتی که دریافت کردیم، بسیار کم چالش بودند.» او به عنوان نمونه، اصلاح «میزان ساعت پرواز خلبان» از سوی اوکراین را به عنوان اصلاحات «بدون چالش» انجام شده در این گزارش اعلام کرد.

این در حالی است که کانادا و اوکراین گزارش جمهوری اسلامی درباره هواپیمای اوکراینی را که با موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرده این کشور به ایران اجازه نمی‌دهد حقیقت را پنهان کند و از مسئولیت این جنایت طفره برود.

مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، و عمر الغبرا، وزیر ترابری این کشور، نیز در بیانیه‌ای مشترک، ضمن رد گزارش ۱۴۵ صفحه‌ای ایران گفتند: «این گزارش هیچ تلاشی نکرده تا به پرسش‌های حساس در مورد واقعیت ماجرا پاسخ گوید.

این گزارش ناقص به نظر می‌رسد و دربرگیرنده هیچ شواهد و واقعیت ملموسی نیست.» این بیانیه تاکید کرد کانادا به زودی نتایج تحقیقات خود را افشا می‌کند. همچنین انجمن خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی گزارش نهایی ایران را دارای ادعاهای متناقض عنوان کرده و آن را «تحقیق جنایتکاران درباره جنایت خود» خواندند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More