شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون حقوقی روحانی: تحریم، حق زندگی و آزادی را از شهروندان می‌گیرد

لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهوری ایران در چهلمین نشست شورای حقوق بشر در مقر سازمان ملل در ژنو گفت که زندگی میلیون‌ها انسان در نتیجه‌ یک‌جانبه‌گرایی به خطر افتاده است.

او چند‌جانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل را از مفاهیم کلیدی در تعامل‌های انسانی نامید  و گفت که یک‌جانبه‌گرایی در دهه‌های اخیر تراژدی‌های بزرگی به وجود آورده است.

حضور ایران در سطح معاون رییس‌جمهوری ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بی‌سابقه است. مقام‌های ایران از منتقدان عملکرد این شورا هستند و گزارش‌های این نهاد علیه جمهوری اسلامی را فاقد اعتبار و مغرضانه می‌نامند.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود بدون اشاره مشخص به وضعیت حقوق بشر در ایران از سیاست‌های غرب انتقاد کرد .

بخش‌هایی از سخنرانی لعیا جنیدی در نشست شورای حقوق بشر:

  •  قانون و جامعه که بر مبنای تعامل انسانی است به طور اجتناب‌ناپذیر با مفهوم چندجانبه‌گرایی تنیده شده است.
  • وقتی چندجانبه‌گرایی وجود داشته باشد نباید حقوق یک نفر، حقوق نفر دیگر را از بین ببرد. ماهیت قانون بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی بین کشورهاست.
  • چندجانبه‌گرایی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشری و نماد تمدن بشری است. یک‌جانبه‌گرایی و بی‌توجهی به نهادها، تهدید بسیار بزرگی علیه چند‌جانبه‌گرایی خواهد بود و در دهه‌های اخیر تراژدی‌های بزرگی به وجود آورده است.
  • چندجانبه‌گرایی نشانه پیشرفت‌ است و زندگی هر روزه ما به قواعد و ارزش‌هایی وابسته است که چند‌جانبه‌گرایی را به وجود می‌آورد. می‌توانیم امیدوار باشیم که خرد انسانی ما، چند‌جانبه‌گرایی را افزایش خواهد بود. 
  • حقوق بشر در محیطی مورد محافظت قرار می‌گیرد که چندجانبه‌گرایی حاکم باشد. یک‌جانبه گرایی یک سونامی بیگانه‌هراسی در جهان به راه انداخته است. حقوق بشر قربانی یک‌جانبه‌گرایی است زیرا ملت‌ها به خاطر دین‌ و ملیت مورد تقبیح قرار می‌گیرند. 
  • حقوق میلیون انسان به دلیل خروج یک‌جانبه از توافق‌های چندجانبه مورد خدشه قرار می‌گیرد. 
  • یک‌جانبه‌گرایی خشن بعضی کشورها در وضع تحریم‌ علیه کشورهای دیگر خودش را نشان می‌دهد و حق آزادی و زندگی خوب را از آنها می‌گیرد. زندگی میلیون‌ها انسان در نتیجه یک‌جابنه‌گرایی به خطر افتاده است و این به مثابه جنایت علیه بشریت است. 
  • چندجانبه‌گرایی تنها راه احیای چیزهایی است که یک‌جانبه‌گرایی آنها را از بین برده است. رفتار یک‌جانبه‌گرایی باعث از بین‌رفتن ارزش‌های جهانی شده است. چند‌جانبه‌گرایی یک کالای بسیار گران‌قیمت است. باید به چند‌جانبه‌گرایی ایمان داشته باشیم.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More