شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون بازرگانی داخلی اعلام کرد: ممنوعیت واردات ۲ هزار و ۶۰۰ قلم کالا به دستور خامنه‌ای برای حفظ منابع ارزی

محمدرضا کلامی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوعیت واردات دو هزار و ۶۰۰ قلم کالا به ایران به دستور رهبر جمهوری اسلامی برای حفظ منابع ارزی خبر داد.

این خبر درحالی اعلام شده است که ارزش دلاری واردات ایران در چهار ماه نخست ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار در مقابل هشت میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار در آمد صادرات غیر نفتی رسیده است.

این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت شامگاه چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه طی سخنانی در جمع فعالان اقتصادی استان گلستان گفت که تصمیم ممنوعیت واردات دو هزار و ۶۰۰ کالا که امکان تولید آن داخل در کشور وجود دارد به منظور حمایت از تولیدات داخلی و حفظ منابع ارزی و براساس دستور رهبر جمهوری اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شده است.

کلامی تاکید کرد که «در جنگ اقتصادی مهمترین مولفه‌ای که می تواند ما را زمین گیر کند ارز است.»

او با اشاره به اینکه «در کشور به بیش از ۴۳ میلیارد دلار ارز نیاز داریم»، گفت که پیش از این با ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات نفتی می‌توانستیم نیازهای ارزی کشور را تامین کنیم ولی دشمن برای اینکه انقلاب اسلامی را به زانو در بیاورد صادرات نفی و مراودات بانکی را نشانه گرفته است.

معاون بازرگانی داخلی تاکید کرد که «ما برای پیروزی راهی جز این نداریم که صادرات غیرنفتی را گسترش دهیم»، گفت: از بهمن سال گذشته که مراودات بانکی ما مورد هدف قرار گرفته است، ارز به انداز کافی به کشور برنگشته است و این باعث بهم خوردن تقاضای ارزی در کشور شده است.

تاکید معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر لزوم «گسترش صادرات غیرنفتی»، درحالی است که ابتدای هفته‌جاری سخنگوی گمرک ایران از کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلاری صادرات غیر نفتی ایران در چهار ماه نخست سال‌جاری خبر داد.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک شنبه یازدهم مرداد ماه، گفت که در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تن و به ارزش هشت میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است.

محمود کلامی، معاون بازرگانی داخلی، نیز شامگاه چهارشنبه کاهش درآمد ارزی ایران از محل صادرات را تایید کرد اما گفت که در حال حاضر «به واسطه تلاش بخش خصوصی و مباشرین در هیچ کالایی در بازار با کمبودی رو به رو نیستیم و با وجود اصلاح نرخ بنزین و شیوع کرونا با توجه به شبکه توزیع توانمند و موجودی کالا مشکلی پیش نیامد و دغدغه‌ای در این بخش نداریم.»

او گفت که در طول این هفته بانک مرکزی دو و نیم میلیارد دلار تخصیص ارز نیمایی انجام داده است و افزود که با هماهنگی که طبق ابلاغیه دولت، فعالان بخش خصوصی و حوزه سیاست‌گذار مثل دستگاه‌های اجرایی، بانک مرکزی و سازمان صمت صورت گرفته، کالاهای اساسی ما از گمرکات در حال ترخیص است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همزمان دلیل ممنوعیت ورود  دو هزار و ۶۰۰ کالا به کشور را حفظ منابع ارزی عنوان کرد و گفت که رهبر جمهوری اسلامی به موضوع خودکفایی تاکید دارد و باید منابع [ارزی] را برای خود حفظ کنیم و اشتغال افزایش دهیم.

معاون بازرگانی داخلی با بیان اینکه «جهش تولید و رونق تولید بدون حمایت از تولید کننده اتفاق نمی‌افتد»، افزود که هر کالایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود داشته باشد، واردات آن ممنوع خواهد شد.

محمود کلامی گفت «آن دسته از کالاهایی که در کشور تولید داخل داشته باشیم قطعا دستگاه‌های مختلف می‌توانند تعرفه و مشخصات آن را بیان کنند و پس از بررسی‌های لازم واردات کالای مشابه خارجی را به کشور ممنوع می‌کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More