شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون استاندار خراسان رضوی: بازداشت ۱۴ فعال سیاسی در مشهد، ارتباطی به نامه آن‌ها به رهبری ندارد

حسن جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، درباره بازداشت شماری از فعالان مدنی و سیاسی که اغلب از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال مدنی و سیاسی برای گذار از جمهوری اسلامی» هستند، گفت: «افرادی که هفته گذشته در مشهد دستگیر شدند در ارتباط با گروه‌های برانداز خارج از کشور بودند و دستگیری آن‌ها هیچ ارتباطی با نامه آن‌ها به رهبری ندارد.»

او روز جمعه اول شهریورماه گفت این افراد ۱۴ نفر، شامل ۱۲ مرد و دو زن هستند و «پیش از تجمع غیرقانونی خود مقابل ساختمان دادگستری خراسان رضوی برای طراحی و اجرای اهداف خود در مشهد جلسه هماهنگی برگزار کرده بودند».

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه پنج نفر از این افراد ساکن مشهدند، افزود: «سوال اینجاست مابقی آن‌ها چرا به مشهد آمده و علت حضور آنان در این شهر چه بوده است» و به همین دلیل «به منظور پیشگیری از هرگونه اخلالگری، افراد یاد شده دستگیر شدند».

همزمان، اداره کل اطلاعات خراسان رضوی در «گزارشی» از خنثی کردن «توطئه جدید ضد انقلاب در مشهد» خبر داد و اعلام کرد که چند تن از کسانی را بازداشت کرده است که «با تحریک احساسات اقشار مختلف جامعه به ویژه ایثارگران و جانبازان انقلاب اسلامی و تحریک اقوام و مذاهب ضمن برپایی تجمعات اعتراضی قصد داشتند با همکاری رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، به تدریج فضای جامعه را ملتهب کنند».

در این گزارش اسامی و هویت بازداشت‌شدگان به روشنی اعلام نشده  است، اما یکشنبه هفته گذشته تعدادی از فعالان مدنی و امضاکنندگان «بیانیه گذار از جمهوری اسلامی» هنگامی که قصد داشتند در جریان برگزاری دادگاه «کمال جعفری یزدی»، مقابل دادگاه انقلاب مشهد تجمع کنند از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شدند.

جعفری یزدی در فروردین‌ماه سال‌جاری با اتهام‌هایی از جمله «تلاش برای براندازی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود و ۲۰ مردادماه در جلسه دادگاه تجدیدنظر شرکت کرد.

به گفته او، نیروهای امنیتی، گروهی از تجمع‌کنندگان از جمله محمد نوری‌زاد، هاشم خواستار، عبدالرسول مرتضوی، غلامحسین بروجردی، حوریه فرج‌زاده، جواد لعل‌محمدی، محمد‌حسین سپهری، فاطمه سپهری، پوران ناظمی و مرتضی قاسمی را همان روز و در بیرون دادگاه بازداشت کردند.

اداره کل اطلاعات خراسان رضوی اما یازده روز پس از این بازداشت‌ها، در اطلاعیه خود، بازداشت‌شدگان را «عناصری خودفروخته و وابسته به جریانات ضد انقلاب خارج‌نشین» نامید.

این در حالی است که بازداشت‌شدگان در مشهد اغلب از چهره‌های فرهنگی و معلمان و شماری نیز از «جانبازان و خانواده شهدا» هستند. این افراد به کلی خواهان گذار از جمهوری اسلامی و استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شده‌اند.

اداره کل اطلاعات خراسان رضوی تاکید کرده که بازداشت‌شدگان «ماموریت داشتند در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با برقراری ارتباط برنامه‌ریزی‌شده با نامزد‌های منتقد ضمن تند کردن مواضع آنان از فضای باز سیاسی برای ایجاد آشوب و درگیری‌های داخلی استفاده کرده و با ایجاد فتنه جدید خطوط القایی دشمنان ملت ایران را به پیش ببرند».

در گزارش این نهاد آمده: «برخی عناصر خودفروخته و وابسته به جریانات ضد انقلاب خارج‌نشین، طی دهه گذشته با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی انسجام‌یافته و با طراحی و برنامه‌ریزی هدفمند به دنبال ایجاد توطئه و آشوب جدید در کشور بودند.»

اغلب بازداشت‌شدگان در مشهد از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ تن از فعالان مدنی‌سیاسی برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی‌اند. آن‌ها ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای خطاب به هموطنان خود، «استبداد سیستماتیک و غیر مسئول» را عامل نابسامانی‌ها و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای اصلاح امور ایران دانستند و خواهان استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر قانون اساسی شدند.

به گفته خانواده‌های بازداشت‌شدگان، آن‌ها از زمان بازداشت تاکنون در اداره اطلاعات مشهد بوده و اجازه دسترسی به وکیل و ملاقات با بستگان‌شان را ندارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More