شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معارفه رییس جدید قوه قضاییه جمهوری اسلامی؛ تمجید رییس دفتر خامنه‌ای و رئیسی از نقش اژه‌ای

 

مراسم معارفه غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید قوه قضاییه روز دوشنبه در میان تمجید رییس دفتر علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی از نقش او در قوه قضاییه انجام شد.

رئیسی که پس از انتصاب اژه‌ای از سوی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، به کار خود در قوه قضاییه پایان داد، روز دوشنبه ۱۴ تیرماه در جلسه معرفی و آغاز به کار اژه‌ای در سمت جدید، با اشاره به نقش او در «مدیریت پرونده‌های مهم» گفت او همواره تلاش می‌کرده «بی‌نام و نشان» باشد.

رئیسی به پرونده‌ خاصی اشاره نکرد، اما از جمله مسئولیت‌های مطرح اژه‌ای می‌توان به بازجو بودن او از جمله در پرونده‌ انفجار در حزب جمهوری اسلامی و پرونده مهدی هاشمی، برادر داماد آیت‌الله حسینعلی منتظری، اشاره کرد.

اژه‌ای همچنین متهم است که فتوای قتل پیروز دوانی، از دگراندیشانی که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد را صادر کرده است. او در سال‌های ریاستش در مجتمع قضایی کارکنان دولت، پرونده‌های امنیتی، از جمله پرونده‌های فشار بر مطبوعات، را پیش برد.

اژه‌ای در سال ۷۶ قاضی دادگاه غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران، بود و در دوره دادستانی او در دادگاه ویژه روحانیت برخی از روحانیون، از جمله عبدالله نوری، محسن کدیور و حسن یوسفی اشکوری، بازداشت و زندانی شدند.

رئیسی همچنین با تاکید بر «آشنایی» اژه‌ای به دستگاه قضایی، او را «دارای روحیه انقلابی» معرفی کرد و گفت که اژه‌ای بر اثر «تطورات زمان» دچار «چرخش» نشده و همچنان «بر مبانی و اصول انقلابی پایبند» است.

رئیسی که قراراست به زودی به عنوان در مقام رییس جمهوری اسلامی کار خود را آغاز کند، همچنین از کارنامه خود در دو سال و نیم گذشته در قوه قضاییه دفاع کرد و درباره «سند تحول» در قوه قضاییه گفت: «دستگاه قضائی در گام دوم انقلاب نیاز به تحولی داشت که اقدامات برای تحقق آن در سند تحول که سال قبل تهیه شد انجام شد.»

او تاکید کرد: «این سند سال به سال ارتقا خواهد یافت.»

در حالی که سازمان‌های حقوق بشری پس از شیوع کرونا در ایران نسبت به وضعیت زندان‌های این کشور هشدار داده‌اند، رییس پیشین قوه قضاییه از «رفتار جمهوری اسلامی ایران با زندانیان در دوران شیوع کرونا» دفاع کرد و آن را «مبتنی بر حقوق بشر اسلامی و قانون اساسی و آموزه‌‌های دین» دانست.

همزمان، محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز در مراسم معارفه رییس جدید قوه قضاییه گفت صحبت کردن درباره اژه‌ای «زیره به کرمان بردن» است.

 

 

محمدی گلپایگانی درباره رئیسی گفت که برای او «همین افتخار» بس است که رهبر جمهوری اسلامی در حکمش به اژه‌ای کارنامه رئیسی را «کارنامه‌ افتخارآمیزی» خوانده است.

همچنین اژه‌ای در این مراسم دوران خود را «دوره تحول و تعالی» توصیف کرد و با اشاره به یکدست‌تر شدن روسای قوا در جمهوری اسلامی گفت: «باید با وحدت و یکپارچگی تمام با مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی بتوانیم قدم‌های بلندی برداریم.»

اژه‌ای همچون رئیسی در فهرست سیاه تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. آمریکا از سال ۱۳۸۹ اژه‌ای را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و اتحادیه اروپا نیز در سال ۱۳۹۰ او را تحریم کرد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More