شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مصوبه هیات دولت؛ ۱۵۰ هزار دلار غرامت برای خانواده کشته‌های هواپیمای اوکراین

هیات دولت ایران تصویب کرد به خانواده کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین که با شلیک موشک سپاه پاسداران ساقط شد، «۱۵۰ هزار دلار» غرامت پرداخت کند.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه با اعلام این خبر اشاره کرد هیات دولت تصویب کرده وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه‌های مرتبط ترتیب پرداخت «۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن» به خانواده‌ها و بازماندگان هر یک از کشته‌شدگان این هواپیما را فراهم کند.

براساس اعلام این نهاد، مبلغ مصوب باید «بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت، تابعیت و جنسیت» و براساس «قوانین متبوع کشورهای جان‌باختگان» به ورثه آن‌ها پرداخت شود.

مشخص نیست آیا اشاره به قوانین کشور متبوع کشته‌شدگان در پرداخت این غرامت به معنای لحاظ قوانین جمهوری اسلامی در مساله دیه نابرابر برای زنان و مردان خواهد بود، یا خیر. ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی در ایران به صراحت اشاره می‌کند «دیه قتل زن، نصف دیه مرد است». 

از سوی دیگر، دفتر لعیا جنیدی، معاونت حقوقی رییس‌جمهور، در حالی به تامین اعتبار لازم برای این غرامت در «روز‌های دی‌ماه سال جاری» اشاره می‌کند که مشخص نکرده این بودجه از کدام منبع پرداخت خواهد شد.

پیشتر جنیدی اعلام کرده بود غرامت هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. روزنامه شرق هم در آذرماه خبر داد که دولت حسن روحانی ردیف جدیدی در لایحه بودجه سال آینده برای «پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی» در نظر گرفته است.

این تصمیم با واکنش شهروندان در رسانه‌های اجتماعی و همچین خانواده برخی قربانیان مواجه شد. 

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲،‌ در این زمینه گفت: «از صندوق توسعه‌ کشور پول برمی‌دارند تا غرامت کثافت‌کاری و جنایت‌ سپاه پاسداران را پرداخت کنند. هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را یک عمر شرمنده‌ مردم کنند.»

 پس از این واکنش‌ها، در لایحه ارسالی دولت به مجلس این ردیف حذف شد و محمدباقر نوبخت،‌ رییس سازمان برنامه و بودجه، نیز گزارش‌ها در این زمینه را «گمانه‌زنی» خواند.

همچنین روز ۱۹ آذرماه یوگنی ینین، معاون وزارت خارجه اوکراین، گفت تهران پیشنهادش مبنی بر پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان را پس گرفته است.

ینین در یک مصاحبه رادیویی اشاره کرد: «قرار بود ۲۰۰ میلیون یورو در این زمینه از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد که به بحث‌وجدل در جامعه ایران منتهی شد.»

هواپیمای خطوط هوایی اوکراین‌ اینترنشنال روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.



وزیر راه: گزارش نهایی را فرستادیم

هم‌زمان با تصمیم‌گیری درباره غرامت کشته‌شدگان و با وجود تکذیب‌های اخیر مقام‌های اوکراین درباره دریافت گزارش پرونده، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد گزارش نهایی در اختیار همه کشورهای دخیل قرار گرفته است.

اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:‌ «رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی انجام شده و گزارش نهایی در اختیار همه طرف‌ها قرار گرفته و به زودی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع‌رسانی می‌شود.»

او درباره زمان قطعی انتشار گزارش نهایی سازمان هواپیمایی به انتظار برای «هماهنگی با تیم اوکراینی» اشاره کرد.

در حالی که در هفته‌ گذشته سازمان هواپیمایی اعلام کرده بود گزارش بررسی این پرونده را به کشورهای مرتبط ارسال کرده،‌ معاون وزارت خارجه اوکراین ضمن رد آن گفت: «باور کنید که طی دو ماه گذشته من هر هفته این حرف‌ها را شنیده‌ام.»

آخرین بار نیز روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که هفته قبل هم عقب افتادن بررسی پرونده این پرواز را رد کرده و گفته بود «امروز و فردا» گزارش فنی ارسال خواهد شد، دوباره ارسال این گزارش طی «امروز یا فردا» را تکرار کرد.

محمد اسلامی در بخشی دیگر از اظهاراتش درباره انتقادات از امن نبودن آسمان ایران گفت: «آسمان ایران امن‌ترین آسمان برای پروازهای عبوری است، البته شیطنت‌هایی می‌شود و به دلیل مداخلات استکبار جهانی که وانمود می‌کند آسمان ایران ناامن است،‌ برخی اطلاعیه‌ها صادر می‌شود.»

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا از جمله نهادهایی است که در تیرماه به هواپیماهای مسافربری درباره پرواز در آسمان ایران و امکان هدف قرار گرفتن به صورت تصادفی هشدار داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More