شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور عالی وزارت بهداشت: ویروس جهش‌یافته مختص انگلیس نیست، بلکه اولین‌بار دانشمندان انگلیسی کشفش کردند

محمداسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان و مشاور عالی وزیر بهداشت در مورد به کار بردن عبارت «ویروس انگلیسی» از سوی مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی، گفت اینکه دانشمندان انگلیسی اولین بار جهش ویروس کرونا را کشف کرده‌اند، معنایش این نیست که این گونه ویروس مختص انگلیس بوده است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت که هنگامی یک بیماری شیوع پیدا می‌کند ما آن را مراقبت می‌کنیم و کنترلی که ما در ایران انجام می‌دهیم اپیدمیولوژیکال است و به معنی این است که باید نتیجه آزمایش فرد مثبت شود تا بگوییم بیمار است و اپیدمیولوژی می‌گوید چند نفری که با فرد بیمار در تماس بودند هم ناقل هستند.

اکبری افزود که کنترل بیماری در کشور‌های غربی به شیوه سرولوژیکال است یعنی هنگامی که در یک محل مورد مثبت پیدا می‌شود از تعدادی از افراد آنجا نمونه گرفته می‌شود و برای مثال اگر ۱۰۰ نفر هستند از پنج نفر آزمایش گرفته می‌شود و ژن‌هایشان را مطالعه می‌کنند و از آنجایی که پروفایل ژنی ووهان در حال حاضر مشخص است، از طریق دستگاه تشخیص می‌دهند که یک ژن شبیه پروفایل ژنی ووهان نیست و به همین دلیل باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

مشاور عالی وزیر بهداشت تاکید کرد که دانشمندان انگلیسی‌ اولین کسانی بودند که تحقیق کردند و جهش ویروس را هم در کشور خودشان و هم در آفریقای جنوبی کشف کردند ولی معنایش این نیست که این گونه ویروس فقط آنجا بوده، این جهش ویروس است.

محمداسماعیل اکبری تاکید کرد که «مطمئنا اگر ما در ایران به دنبال بررسی جهش ویروس کرونا برویم کلی جهش داریم و حتما یکی دو جهش را گیر می‌آوریم.»

او همچنین گفت که من معتقدم که ویروس کرونا دست‌کم تا پنج یا شش سال دیگر وجود دارد و در افراد نوجوان که واکسن برای آن‌ها ساخته نشده است، خودش را عوض می‌کند چرا که ویروس زنده است، البته موجود زنده نیست و اعجابش هم همین است که همه حجم ویروس در دنیا ۱۰ گرم است ولی تمام ساختار‌ها را به هم ریخته است.

 مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه جهش‌های ویروس کرونا همچنان ادامه دارند ولی ممکن است یک دفعه خود ویروس تصمیم بگیرد از بین برود.

او گفت که تقریبا به طور متوسط اگر ایمنی بالای ۷۵ درصد وجود داشته باشد، ویروس شش سال دیگر هم وجود دارد، که با سالی که گذشت می‌شود هفت سال البته به شرطی است ویروس همین روند را داشته باشد و اگر چنین نباشد هفت سال به ۷۰ سال تبدیل می‌شود و تنها راه مقابله با آن هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ابتدای شیوع کرونا علاوه بر پنهان‌کاری در اعلام ورود این ویروس به ایران و عدم اجرای پروتکل‌های سختگیرانه‌ای چون قرنطینه، به بهره‌گیری سیاسی از آن در جهت اهداف سیاسی خود پرداخته و گمانه‌ها وادبیات ویژه‌ای را در مورد آن مطرح کرده‌اند.

اهمیت سخنان مشاور عالی وزیر بهداشت از این روست که در هفته‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی و حتی وزارت بهداشت برای نام بردن از ویروس جهش‌یافته کرونا از عنوان «ویروس انگلیسی» استفاده کرده‌اند.

این درحالی است که مقام‌ و دستگاه‌های حکومتی جمهوری اسلامی در سال ۹۸ بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران حاضر نشدند پروازهای هوایی شرکت ماهان به چین به عنوان کانون اولیه شیوع کرونا را متوقف کنند. علاوه بر این وقتی سخنگوی وقت وزارت بهداشت، در فروردین ماه ۹۹ بسیاری از داده‌های چین در مورد ویروس کرونا را نادرست خواند و گفت که چین «شوخی تلخی با همه دنیا انجام داده است»، سفیر چین در توییتی به او توصیه کرد که اخبار وزارت بهداشت چین را هر روز با دقت بخواند.

با همین توییت سفیر چین، عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه، به ستایش از چین پرداخت و آن پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک‌های سخاوتمندانه خواند و گفت: «ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More