شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مریم ممبینی،همسر فعال محیط‌زیست جان‌باخته در اوین، بعد از ماه‌ها ممنوع‌الخروجی وارد کانادا شد

مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، فعال محیط‌زیستی که بهمن۱۳۹۶ حین بازداشت در زندان اوین کشته شد، پس از ماه‌ها ممنوع‌الخروج بودن، وارد کانادا شد.

رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی، که با نام هنری «کینگ رام» شناخته می‌شود در صفحه توییتر خود خبر خروج مادرش مریم ممبینی، از ایران را پس از ۵۸۲ روز ممنوع الخروجی تایید کرد. او در صفحه توییترش نوشت: «ما دوباره به مادر زیبای‌مان پیوستیم. ما ۵۸۲ روز در آرزوی رسیدن به این لحظه بودیم. هنوز در شوکیم و نمی‌توانیم احساسات خودمان را کنترل کنیم.»

روز بیست و یکم بهمن اعلام شد که کاووس سید امامی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» دو هفته پس از بازداشت، در زندان درگذشته است.کاووس سیدامامی، در روزهای نخست بهمن ۱۳۹۶ همراه با شمار دیگری از فعالان محیط زیست در ایران از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند.

دو هفته بعد از این بازداشت‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در جریان بازجویی‌ها پس از مشاهده اسنادی علیه خود، در زندان «خودکشی» کرده است اما خانواده سیدامامی و وکیل او همواره اتهامات وارده را رد و خواهان بررسی پرونده کشته‌شدن او حین بازداشت در زندان اوین شدند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تاکنون به این خواست خانواده سیدامامی پاسخی نداده‌اند. بعد از کشته شدن سیدامامی در زندان اوین، علاوه بر فعالان محیط زیست که همراه با سید امامی بازداشت شده بودند،موج گسترده بازداشت فعالان محیط زیست ایران راه افتاد.

دادستان وقت تهران، سخنگوی قوه‌قضاییه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردند که اتهام بازداشت‌شدگان محیط زیست «جاسوسی» است، اما پیام درفشان، وکیل خانواده سیدامامی، به رسانه‌ها گفت دستگاه «جاسوسی» که تلویزیون ایران مدعی شده متعلق به موکل او بوده، یک «قلاب ماهیگیری» است.

مریم ممبینی و فرزندانش رامین و مهران، پس از کشته شدن کاووس سیدامامی حین بازداشت در زندان اوین، در نیمه اسفند ۱۳۹۶ قصد سفر به کانادا را داشتند اما ماموران امنیتی در فرودگاه بین‌المللی تهران، اجازه سوار شدن به هواپیما را به مریم ممبینی ندادند و و  فرزندانش رامین و مهران بدون مادر خود، از ایران خارج شدند. 

فرزندان کاووس سیدامامی و مریم مببینی، چهارشنبه ۱۶ اسفند۱۳۹۶  گفتند که هنگام ترک ایران ماموران فرودگاه مانع خروج مادرشان از کشور شدند.

رامین سیدامامی همان روز درنامه‌ای که پس از سوار شدن به هواپیما منتشر کرد، نوشت: «از زمان مرگ پدرم، خانواده‌مان به شدت تحت فشار، «ترور و ارعاب دائم بوده است.» او گفت: «پس از آزار و اذیت و تهدید مداوم، خانوادگی تصمیم گرفتیم برای حفظ امنیت خود، ایران را به مقصد ونکوور ترک کنیم تا بتوانیم زندگی تازه‌ای را در صلح و آرامش آغاز کنیم.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه ۲۸ اسفند۱۳۹۶ خواستار رفع ممنوع‌الخروجی مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی و پاسخگویی رژیم ایران درخصوص مرگ کاووس سیدامامی در زندان اوین شده بود. نخست‌وزیر کانادا در حساب کاربری توییتر خود نوشته بود که جمهوری اسلامی ایران باید اجازه دهد مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، ایران را ترک و به کانادا سفر کند تا در کنار خانواده‌اش باشد.

مریم ممبینی سرانجام بعد از ۵۸۲ روز ممنوع الخروجی، عصر پنج‌شنبه هجدهم مهر۱۳۹۸ وارد فرودگاه ونکوور شد، شهری که فرزندانش رامین و مهران از زمان خروج از ایران در آن زندگی می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More