شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ سه کارمند پژوهشگاه فضایی ایران در حادثه آتش‌سوزی

 

محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، از مرگ سه کارمند پژوهشگاه فضایی این کشور در یک حادثه آتش‌سوزی خبر داد.

او روز یکشنبه ۱۴ بهمن‌ماه در حاشیه مراسم ویژه «روز ملی فناوری فضایی» بدون اشاره به جزییات و زمان وقوع این حادثه گفت هنگام بروز آتش‌سوزی، مراسمی در این پژوهشگاه در حال برگزاری بود و «کسی متوجه حریق نشد».

اسامی این سه نفر هنوز اعلام نشده است.

این اظهارات  آذری‌جهرمی به این دلیل جای تامل دارد که در ساختمان مهمی چون پژوهشگاه فضایی وجود سنسورهای دود و حرارت و سیستم‌های اطفا حریق یک ضرورت اولیه محسوب می‌شود.

پژوهشگاه فضایی ایران که در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد، شامل شش پژوهشکده است. حادثه آتش‌سوزی در پژوهشکده سامانه حمل‌و‌نقل فضایی این پژوهشگاه رخ داده است.

پژوهشکده حمل‌و‌نقل فضایی را می‌توان قدیمی‌ترین بخش پژوهشگاه فضایی ایران توصیف کرد. این پژوهشکده در سال ۱۳۶۲ تاسیس و سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل شد.

پیش از این، گزارشی از وقوع آتش‌سوزی در این پژوهشگاه منتشر نشده بود. وزیر ارتباطات ایران هم گفته است که گزارش کامل این حادثه هنوز اعلام نشده است.  

آذری‌جهرمی اشاره‌ای به احتمال خرابکاری نکرده است، ولی اطلاع‌رسانی مبهم او درباره این حادثه و مخفی ماندن جزییات می‌تواند به تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره این ماجرا کمک کند.

ماهواره پیام که ۲۵‌ دی‌ماه به فضا پرتاب شد ولی در مدار قرار نگرفت، پیش از پرتاب از سوی پژوهشگاه فضایی ایران آزمایش شده بود.

در هفته گذشته نیز خبر کشف یک مزرعه ۷۰هکتاری در جریان «پایش سطوح زیرکشت» از سوی پژوهشگاه فضایی ایران جنجال‌برانگیز شد.

پس از انتشار این خبر از سوی وزیر ارتباطات، محمد مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر، آن را اشتباه خواند ولی آذری‌جهرمی با تاکید بر درستی این گزارش گفت که از این مقام نیروی انتظامی برای بازدید از پژوهشگاه فضایی ایران و ملاحظه اطلاعات دعوت کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More