شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکل بعد از دیدار با روحانی و ترامپ: لغو تحریم‌ها قبل از آغاز مذاکره واقع‌بینانه و ممکن نیست

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از دیدار با حسن روحانی و دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «از مذاکره ایران و آمریکا استقبال می‌کنم اما لغو همه تحریم‌ها قبل از مذاکره واقع‌بینانه و ممکن نیست.»

مرکل از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۵ تاکنون با هیچ یک از روسای جمهوری اسلامی دیدار نکرده بود اما روز سه‌شنبه دوم مهر ماه و در حالی که تنش میان ایران و آمریکا و همچنین در منطقه اوج گرفته است در حاشیه مجمع عمومی سازمان مللل متحد برای اولین بار با حسن روحانی دیدار کرد. صدراعظم آلمان پیش از روحانی نیز با با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، دیدار و گفت وگو کرده بود.

او پس از آن این دو دیدار، گفت: «من از مذاکره آمریکا و ایران استقبال می‌کنم اما ممکن نیست که ابتدا همه تحریم‌ها لغو شوند و بعد مذاکرات شروع شود.» او تاکید کرد شروطی که دو طرف  تعیین کرده‌اند مانع از نزدیک‌شدن مواضع دو کشور برای عملی شدن مذاکره است و به نظر نمی‌‎رسد که مذاکره جنبه عملی پیدا کند.

سخنان صدراعظم آلمان پس از آن بیان شد که روحانی دیدار با تعدادی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا، با اشاره به تلاش مکرون برای دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا، گفت: «تلاش‌های رییس جمهور فرانسه در صورتی موثر است که آقای ترامپ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پس از خروج از برجام را بردارد.»

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز تاکید کرده بود که پیشنهاد لغو تحریم‌های آمریکا به ازای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی را داده و گفته بود که اگر ترامپ بپذیرد نظارت دایمی بر فعالیت‌های هسته‌ای را جایگزین تحریم‌ها کند، روحانی حاضر است همین هفته در نیویورک با رییس جمهوری آمریکا ملاقات کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اما عصر سه‌شنبه در نیویورک گفت: «ممکن نیست که همه تحریم‌ها در ابتدای امر لغو شوند و سپس مذاکرات شروع شود» و تاکید کرد که «چنین چیزی واقع‌بینانه نیست.»

رییس جمهوری آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، تاکید کرد: «تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر ندهد تحریم‌ها لغو نخواهد شد بلکه بیش‌تر هم می‌شود.»

علاوه بر صد اعظم آلمان، در سخنان جداگانه‌ای امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، نیز با بیان این‌که «شرایط برای از سرگیری فوری گفت‌وگوها میان ‫ایران و آمریکا بوجود آمده است»، گفت: «فکر می‌کنم لغو تحریم‌ها بدون هیچ چشم‌انداز مشخصی نسبت به سایر موضوعات شدنی نیست.»

مکرون در کنفرانس خبری پس از سخنرانی در مجموع عمومی سازمان ملل،گفت: «چیزی که من مشاهده کردم این بود که هر دو طرف می‌خواهند پیشرفت حاصل شود، پیشرفت نه تنها برای ایجاد شرایط کاهش تنش، بلکه برای توافق بلند مدت و پایدار» است، اما علاوه بر نشدنی بودن لغو تحریم‌ها، از سوی دیگر «تعهد مشخص ایران بدون تعهد آمریکا نیز متصور نیست.»

اشاره رییس جمهوری فرانسه به موضوعاتی چون فعالیت هسته‌ای و برنامه موشکی ایران و اقدامات این کشور در یمن و منطقه است.مکرون البته تاکید کرد که «همه چیز بستگی به خواست دو‌طرف دارد»، اما گفت: «دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا پیش از اینکه حسن روحانی نیویورک را ترک کند، مفید و مطلوب است چون مشخص نیست بعد از این فرصت، دیگر در آینده نزدیک بتوانند یکدیگر را ملاقات کنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More