شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مردم شب را نگران از زلزله ‌شدیدتر صبح کردند؛ زمین‌لرزه تهران، دست‌کم دو کشته، ۳۳ مصدوم و ده‌ها پس‌لرزه

گروهی از مردم در تهران، دماوند، ری، شمیرانات و دیگر مناطق استان تهران و همچنین  در کرج و مناطقی از استان البرز به دنبال وقوع زلزله ۵/۱ ریشتری و نگران از زلزله‌ای با شدت بیشتر توصیه‌های قبلی درباره در خانه ماندن برای پیشگیری از شیوع و ابتلا به کرونا را رها کرده و از نیمه شب پنج‌شنبه شب تا صبح جمعه را در بیرون از منازل‌شان و اغلب در خودروها، میادین و خیابان‌ها و پارک‌ها سپری کردند.

زلزله ۵/۱ ریشتری تهران با یک پیش‌لرزه ۲/۹ ریشتری و  وقوع ۳۴ پس لرزه تا صبح جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه به گفته مقام‌های مسئول دست‌کم دو کشته برجا گذاشت. جان باختگان این زلزله دو نفر  اعلام شد؛ مرد ۶۰ ساله در گیلاوند حین فرار در لحظه وقوع زلزله دچار سانحه شد و جان باخت و زنی ۲۱ ساله نیز در غرب تهران هنگام فرار در لحظه وقوع زلزله بدون هیچگونه سابقه بیماری قلبی تنفسی، دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد.

با این حال، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران روز جمعه به خبرگزاری ایرنا گفت بر اثر وقوع زلزله بامداد جمعه شب در منطقه دماوند و تهران و حاشیه برخی از شهرهای در مسیر گسل این زلزله، یک مرد ۶۰ ساله جان خود را از دست داد و ۳۳ نفر نیز زخمی و روانه بیمارستان شدند.

همزمانی این زلزله با شیوع ویروس کرونا بر دامنه نگرانی‌های مردم افزود و آنها را در موقعیتی قرار داد که از طرفی نگرانی کرونا در بیرون از منازل و از سویی ترس از وقوع زلزله شدیدتر را تجربه کنند. به همین دلیل رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره حضور مردم در خیابان‌ها، میادین و پارک‌ها به دلیل نگرانی‌های پس از وقوع زلزله، گفت: «توصیه نمی‌کنیم مردم به خانه‌هایشان بازگردند اما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.»

در ساعات نخست پس از وقوع زلزله، ازدحام و صف‌های بلند مقابل پمپ بنزین‌ها تشکیل شد اما مقام‌های وزارت نفت اعلام کردند که درحال تامین بنزین مورد نیاز جایگاه‌ها هستند.

رییس هلال احمر دماوند نیز همزمان گفت که «مردم دماوند باید ضمن همراه داشتن چند پتو و لباس گرم، ساعات آتی را در فضای باز سپری کنند و از قرار گرفتن در مکان‌های مسقف فعلا خودداری کنند.»

به گفته مقام‌های مسئول چند مورد ریزش کوه در جاده‌های شمالی استان تهران و همچنین مواردی از ترک خوردگی اماکن و منازل مسکونی بر اثر این زلزله گزارش شده است اما تا صبح جمعه خبری از تخریب خانه‌ها و ساختمان‌ها بر اثر زلزله اعلام نشده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت که تا ساعت هشت و سی دقیقه صبح جمعه حدود ۳۴ پس‌لرزه حداکثر با بزرگای ۳/۹ ریشتر اتفاق افتاده است. او تاکید کرد که زلزله ۵/۱ ریشتری  استان تهران از زلزله‌های کم عمق بود و به همین دلیل در شهرهای مختلف حس شد. آماده‌باش همچنان حفظ می‌شود اما وضعیت عادی است.

همزمان حمیدرضا خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت که طی این زلزله در گیلاوند ٦ نفر و آبعلى یک نفر، شهرستان تهران ١٢ نفر، شمیرانات یک نفر و در استان البرز نیز ٢ نفر مصدوم شده‌اند و پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور، نیز جان باختن دو نفر در این زلزله را تایید کرد اما زلزله ۵/۱ ریشتری در نخستین ساعت بامداد جمعه در تهران به طور مستقیم باعث مرگ یا جراحت کسی نشد و کسی زیر آوار نمانده است.

در جریان این زلزله وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که ورودی‌های اماكن و مجموعه‌های ورزشی وابسته به این وزارتخانه از جمله مجموعه ورزشی آزادی، انقلاب، شيرودی، كشوری، تختی، حيدرنيا و ديگر استاديوم‌های تهران را به روی مردمی كه ترجيح می‌دهند شب را خارج از منزل سپری كنند، باز کرده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله دقایقی بعد از وقوع این زلزله گفت که زلزله ساعتی پیش ارتباطی با فعالیت آتشفشانی دماوند ندارد.

حمیدرضا نانکلی، رییس اداره ژئودزی سازمان نقشه‌برداری کشور، ساعاتی پس از وقوع این زلزله، تاکید کرد که حرکت زلزله مشا سبب وقوع این زلزله شده است. او گفت که گسل مشا به طول ۲۰۰ کیلومتر، از سمت فیروزکوه به سمت شمال تهران و کرج امتداد دارد و زلزله تهران، به دلیل حرکت این گسل بوده است.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناس، ساعتی پس از وقوع این زلزله گفت: «با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم زلزله ۵/۱ ریشتری زلزله اصلی است یا پیش لرزه، نمی‌توانیم بگوییم اتفاق بزرگتری رخ نمی‌دهد.» او تاکید کرد که «در سال ۱۸۳۰ میلادی زلزله‌ای با بزرگای ۷ ریشتر روی گسل مشاء رخ داده بود و همیشه احتمال وقوع زلزله‌ بیش از ۷ ریشتری » روی این گسل وجود دارد، گسلی که بخشی از تهران و کرج روی آن قرار دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More