شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«مردم را می‌کشند،‌ زبانشان هم دراز است»؛ هشتگ شدن جمله خامنه‌ای علیه خود او

 

اظهارات علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ درباره اعتراض‌های اخیر علیه تبعیض نژادی در آمریکا پس از انتشار از سوی صداوسیما، به سرعت با واکنش گسترده کاربران در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

خامنه‌ای در بخشی از سخنرانی‌اش در روز چهارشنبه ۱۴ خرداد درباره دولت آمریکا گفت: «مردم را می‌کشند و زبانشان هم دراز است». همین جمله تبدیل به هشتگ توییتری شده و علیه خود او در حال استفاده است.

برخی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران با به اشتراک گذاشتن تصاویری از قربانیان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ و همچنین اعتراض‌های سراسری سه سال اخیر این جمله را در ارتباط با سرکوب صورت‌ گرفته از سوی نهادهای قضایی،‌ امنیتی و انتظامی زیر نظر خامنه‌ای استفاده کردند.

ویدا ربانی،‌ روزنامه‌نگار هفته‌نامه صدا،‌ با این هشتگ در صفحه توییترش نوشت: «بله، همیشه زبانشان دراز است و گفتند کار دشمن، خطای‌انسانی، بازداشتگاه غیراستاندارد، ریش‌تراش و... بود و هیچ‌وقت نه عدالتی اجرا شد نه حتی ملت رنگ عذرخواهی را دید.»

 

 

خانواده قربانیان اعتراض‌های سال‌های اخیر نیز به این موج انتقادی پیوستند.

مریم کریم‌بیگی،‌ خواهر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراض‌ها در عاشورای سال ۸۸، با انتشار تصویری از سنگ‌ قبر او همین جمله خامنه‌ای را بازنشر کرده است.

 

 

 

کشته‌شدگان قتل‌های زنجیره‌ای،‌ اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷ و همچنین مسافران کشته‌شده هواپیمای اوکراینی در دی‌ماه سال قبل نیز از جمله دیگر قربانیانی بوده‌اند، که تصاویرشان زیر جمله رهبر جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.

این دومین بار است که اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی به اعتراض‌ها آمریکا با واکنش منفی کاربران مواجه می‌شود. 

پیش از این نیز سخنان عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه،‌ که با بغض و به زبان انگلیسی اظهاراتش را بیان کرد مورد انتقاد کاربران قرار گرفت.

در آن مورد نیز کاربران با انتشار تصاویری از اخبار رسانه‌ها درباره محکومیت فعالان صنفی و‌ کشته شدن آسیه پناهی،‌ زن ۶۱ ساله کرمانشاهی، در جریان تخریب خانه‌اش از سوی ماموران شهرداری که هم‌زمان با اعتراض‌ها آمریکا صورت گرفت، عدم توجه مسئولان به جان باختن شهروندان ایرانی در این کشور را مورد انتقاد قرار دادند.

 

تناقض در سخنان رهبر حکومت

حساب کاربری «حافظه تاریخی» که با پست‌هایش عمدتا تناقض‌ها در سخنان مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد، با کنار هم گذاشتن ویدیوی اظهارات خامنه‌ای درباره اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ و اعتراض‌های فعلی آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد.

 

 

در حالی که خامنه‌ای در واکنش به اعتراض‌های سراسری آبان، معترضان را «اشرار» مورد حمایت گروه‌های «خبیث» خوانده بود؛ در مورد اعتراض‌های مردم آمریکا به «حقوق بشر» اشاره کرد و گفت آن‌ها از حکومت خود «احساس سرافکندگی و خجلت» می‌کنند. 

کاربری به نام امیرحسین در همین زمینه فهرستی از اماکن محل کشته شدن قربانیان جمهوری اسلامی منتشر کرد و نوشت: «در بازداشتگاه، در مراسم ختم، در هواپیما، در ناوچه، در خیابان و خانه، از زمین تا آسمان، در خشکی و دریا، هرجا که توانستند مردم‌ را می‌کشند زبانشان هم دراز است‬.»

در ایران با هر نوع اعتراض مسالمت‌آمیز سیاسی و صنفی به شدت برخورد می‌شود. در اعتراض‌های آبان ماه ۹۸ به گفته مقام‌های رسمی ۲۳۰ نفر و به گزارش خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More