شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مراسم هفتم سحر خدایاری صدها کیلومتر دورتر از مزارش برگزار شد

سه روز پس از اعلام خبر درگذشت سحر خدایاری، دختر آبی، که پس از خودسوزی اعتراضی مقابل دادگاه انقلاب تهران جان خود را از دست داد، «مراسم هفتم» او روز پنج‌شنبه در مسجد جامع روستای سلم، در شهرستان کیار واقع در ۴۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد. مهدی طاهری، رییس سازمان تبلغات اسلامی استان چهار محال و بختیاری، سخنران این مراسم بود و گفت: «گذشت آنچه در ماجرای  ترانه موسوی و ندا آقاسلطان انجام دادید، این دختر خانم ما را اگر هم مفتون کرده باشید، جنس او و جنس خانواده‌اش از جنسی نیست که بتوانید بر آن لانه‌ای بسازید و خانه‌ای درست کنید.»

به گفته شاهدان عینی این مراسم تحت تدابیر و با حضور شماری از ماموران امنیتی و همچنین تعدادی از مقام‌های استان چهار محال و بختیاری برگزار شد و در آن خانواده و بستگان سحر خدایاری در آن حضور داشتند.

این مراسم درحالی در استان چهار محال و بختیاری برگزار شد که پیکر سحر خدایاری، دختر آبی، روز دوشنبه هجدهم شهریور، قبل از  انتشار  خبر درگذشت او، تحت تدابیر امنیتی در بهشت معصومه قم به خاک سپرده شد اما تاکنون خبری درباره برگزاری مراسمی برای سحر در قم، شهر محل اقامت و دفن او منتشر نشده است.

مهدی طاهری، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان  چهار محال و بختیاری، سخنران مراسم هفتم سحر خدایاری، بود. او  در این مراسم خطاب به کسانی که آن‌ها را «دشمنان و ضد انقلاب» خواند، گفت: «گذشت آنچه در ماجرای  ترانه موسوی و ندا آقاسلطان انجام دادید، این دختر خانم ما را اگر هم مفتون کرده باشید، جنس او و جنس خانواده‌اش از جنسی نیست که بتوانید بر آن لانه‌ای بسازید و خانه‌ای درست کنید.»

طاهری تاکید کرد که ما اجازه نمی‌دهیم از مصیبت ما بر علیه نظام استفاده کنید و تاکید کرد که «این خانواده با آنچه ضدانقلاب گمان می‌کند فاصله زیادی دارد.»

همزمان قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که «جمعی از مسئولان قضایی با دستور و به نمایندگی از رییس قوه قضاییه» در مراسم سحر خدایاری حضور یافتند و «مراتب دلجویی و تسلیت رییس دستگاه قضایی را به خانواده این دختر جوان ابلاغ کردند.»

چهارشنبه شب و ساعاتی قبل از برگزاری این مراسم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی  اقدام به  انتشار مصاحبه‌هایی تلفنی و تصویری از پدر سحر خدایاری کرد که  در حیدرعلی خدایاری گفت که «دخترم یک مقدار مشکل روانی داشت» و به هنگام تلاش برای «ورود به ورزشگاه خودش با ماموران درگیر شده» است، و شش ماه بعد «بدون احضار و بدون صدور حکم» به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و چون «زود عصبانی می‌شد»، مقابل دادگاه انقلاب خودسوزی کرده است.

در مصاحبه ضبط شده صدا و سیما همچنین پدر سحر خدایاری گفت که بعد از مرگ دخترش «به هیچ وجه تهدید نشده‌» و پیکر دخترش را در حضور چندتن از «اعضای خانواده و رفقا» بنابر وصیت سحر در قم دفن کرده است. پدر سحردر مصاحبه با صدا و سیما گفت که «تحت هیچ فشاری قرار ندارم.»

او همچنین گفت: «این یک موضوع داخلی است و به رسانه‌های خارج از ایران، به ورزشکاران و همچنین به نمایندگان مجلس ارتباطی ندارد که در این باره ابراز نظر کنند.»

روز پنج‌شنبه، بیست و یکم شهریور، مرکز رسانه قوه قضاییه، خبر داد که «غلامحسین اسماعیلی رییس حوزه ریاست و سخنگوی قوه قضاییه در تماسی تلفنی، ضمن تسلیت و دلجویی از پدر سحر خدایاری از مواضع هوشمندانه او در گفت‌وگو با رسانه‌ها که مانع از تحقق اهداف بیگانگان و برخی دنباله‌های داخلی‌شان شده است، قدردانی کرد.»

سحر خدایاری، دارای دو لیسانس کامپیوتر و مترجمی انگلیسی، ۲۹ ساله، فوتبال‌دوست و از هواداران تیم فوتبال استقلال بود که روز سه شنبه بیست و یکم اسفند ۱۳۹۷ درحالی که کلاه گیس آبی گذاشته و پالتوی بلند پوشیده بود برای تماشای بازی استقلال و العین راهی استادیوم آزادی تهران شد اما هنگامی که ماموران قصد بازرسی بدنی او را داشتند، خودش گفت که دختر است، و ماموان نیز اقدام به بازداشت او کردند.یک روز بعد چهارشنبه بیست و دوم اسفند ماه، اعضای خانواده سحر خدایاری به دادسرای ارشاد مراجعه کردند و بازپرس وثیقه ۵۰میلیون تومانی تعیین کرد اما بستگانش در آن ساعت چنین پول نقدی همراه نداشتند.

آن‌ها پس از فراهم کردن  این پول روز پنج‌شنبه بیست و سوم اسفند، مبلغ ۵۰میلیون تومان وثیقه را به حساب قوه قضاییه واریز کردند اما بازپرس اعلام کرد که از ساعت آزادی گذشته و به این ترتیب سحر تا شنبه بیست و پنجم اسفند در زندان قرچک ورامین زندانی شد.او پس از آزادی به شدت گوشه‌گیر شده بود و چندبار برای بازپس گرفتن موبایل و وسایل شخصی خود که در زمان بازداشت توقیف شده بود به دادسرای ارشاد مراجعه کرد.

در آخرین مراجعه به او اعلام شد که پرونده‌اش به دادگاه انقلاب تهران منتقل شده است و  به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده که باید برای تحمل این حکم، زندانی شود.

دختر آبی در پی احضار از سوی دادگاه انقلاب روز دوشنبه ۱۱شهریور ۱۳۹۸  به این دادگاه در خیابان معلم تهران مراجعه کرد اما به او گفته شد، قاضی پرونده به مرخصی رفته است.

به گفته شاهدان عینی، سحرخدایاری پس از خروج از دادگاه انقلاب و در حالی که فریادهای اعتراضی سر می‌داد، اقدام به خودسوزی کرد و پس از سوختگی شدید به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری منتقل شد.

در روزهای بستری او در بیمارستان مطهری تهران، ماموران اجازه حضور خبرنگاران را ندادند و با تهدید این‌که «پرونده سحر خدایاری امنیتی» است، به خبرنگاران هشدار دادند که برای کسب اطلاع از وضعیت او به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری مراجعه نکنند.

شامگاه دوشنبه، هجدهم شهریور، اعلام شد که سحر خدایاری یک هفته پس از خودسوزی اعتراضی مقابل دادگاه انقلاب تهران درگذشته است. این درحالی بود که پیکر او پیش از اعلام این خبر، در بهشت معصومه قم و تحت تدابیر امنیتی به خاک سپرده شده بود.

درگذشت سحر خدایاری بازتاب‌های گسترده داخلی و جهانی داشته است و تاکنون بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان، نمایندگان، باشگاه‌های ایران و باشگاه‌های محبوب دنیا، فعالان مدنی و سیاسی و کنشگران حقوق زنان از این رویداد ابراز تاسف کرده و به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های و صدور حکم زندان به خاطر تلاش سحر خدایاری برای ورود به ورزشگاه، اعتراض کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More